Най-голямата база данни за кино в света, IMDb, предлага топ 250 на най-добрите филми на всички времена, който периодично бива пенетриран от оувърхайпнати бози със съмнителни качества, и става предмет на безкрайни дискусии на тема масов вкус и обективност. Сега се намираме точно в такъв момент - още не сме забравили как The Dark Knight, се мъдреше между Изкуплението Шоушенк и Кръстникът (при все, че не е дори за първата стотица), как Генезис пъплеше около Списъкът на Шиндлер и Форест Гъмп при все детинските си проблеми... и ето, че финалът на трилогията на Нолан в момента заема престижното 13-то място, което е някакъв естетически абсурд. Разглеждайки класацията се почесах, където не ме сърби, и се замислих - абе наистина ли от тия колосални цифри не може да се извади грам обективност? Наистина ли IMDb класацията е обречена да бъде функция на масираната нърдщина, която беснее над трезвата преценка? Лесно е човек да махне с ръка и да каже - 'бе какво толкова, в киното няма обективност, така че много важно дали Отмъстителите е с по-висока оценка на всичко, правено от братя Коен. В крайна сметка, ако слушахме тълпата, трябваше да ядем всеки ден в МакДоналдс.
Воден от чисто любопитство каква е ролята на фенбойщината в тази подредба, реших да се позанимая с информацията, която е достъпна за потребителите на IMDb, и да видя дали пък човек не може да си направи някакви по-дълбоки изводи за трендовете в мисленето на тълпата, що се отнася за кино. Ако сте любопитни, всички детайли следват.
Първо няколко думи за методологията, без да изпадам в скучни технически детайли. С помощта на няколко линукс-команди (wget, grep, awk, sed...) генерирах текстов файл на всички филми в топ 250 към 1 август 2012, който съдържа обща информация, извлечена от централната му страница, както и детайлен брейкдаун на рейтингите по различни категории (мъже, жени, USA/International потребители, отделни възрастови групи, top 1000 voters...) Това е сравнително лесно да се направи - иска се половин час писане на командни редове и готово. После този текстов файл се импортва в MS Excel и оттам много лесно човек може да манипулира информацията.
Преди да преминем към дисекция на самия топ 250 и това, което всъщност показват цифрите за масовите трендове, нека да споделя малко любопитни факти, които могат да бъдат извлечени от статистиката без много усилия.
Първо, нека да видим самия топ (поствам като картинка само началото, за пълния списък - клик върху картинката):
И така, какво показва статистиката:
23% от филмите в топ 250 са международни, останалите са от САЩ.
Това разбира се не се дължи на географското разпределение на юзърите, а на очевидния факт, че Америка бълва най-голямо количество филми. Средно около 66% от гласовете за даден филм са от потребители извън САЩ (като това варира от 95% за Недосегаемите до 40% за The Princess Bride). Прави впечатление, че колкото по-близо до върха на класацията е даден филм, толкова повече този процент се стабилизира между 60% и 70% (вероятно при малки статистики флуктуациите си казват думата):
(Едно интересно нещо, което съм посочил на графиката отгоре - за иранския A Separation от миналата година само 10% от гласовете са на американци.)
Следващото разпределение е по MPAA рейтинг, което показва, че най-реномирани са филмите за лица над 16 години (R) - с почти 40%, и повече от всички останали категории взети заедно. Естествено, за повече от 1/3 от филмите, рейтинг няма (парчето от тортата, отбелязано с N/A), просто защото MPAA системата в сегашната си форма работи от 1990-та (а прилагането със задна дата е малко странно на места).
Разпределението по години:
показва, че ако темповете се задържат, то за периода 2011-2020 ще имаме около 35 филма в топ 250, което е по-малко отколкото за предното десетилетие и за 90-те на миналия век. Уви, и математиката показва, че киното започва да става все по-безинтересно...
Една отворена скоба, може би не чак толкова любопитна - разпределението по времетраене на филма показва, че най-добре се понасят филми, дълги около 2 часа:
А сега нещо по-интересно: режисьорите с най-много филми в топ 250:
Първенец е Хичкок с 10 филма, следван от Кубрик с 8. Още по-интересно става обаче, когато проверим процентът от филми на даден режисьор, които са влезли в топ 250 (показан със зелено по-долу; с червено е означен общия брой филми, които даден режисьор е заснел,
изключвайки късометражни, документални, телевизионни, и такива, в които е
с колаборация с друг режисьор; например на Тарантино не му се зачита
Grindhouse, на Спилбърг - Дуел, на Нолан - Doodlebug, а на Скорсезе -
Shine A Light):
Какво се оказва? На практика - че Крстофър Нолан е режисьорът с най-консистентно добра филмография, защото 6 от 8-те филма, които е заснел, публиката е вкарала сред най-добрите 250 на всички времена. Изглежда, че единствено Куентин Тарантино има шансове да го измести в някакъв момент от първото място, но не и в близките 2 години - дори Джанго да се окаже толкова добър, колкото шедьовърът му Inglorious Basterds, с 5 от 7 филма в топа, Тарантино пак би бил с по-лош резултат от Нолан.
Въпросът, който ме гложди, и който касае останалата част от този пълен със статистика и математика пост, е до каква степен Кристофър Нолан заслужава тази чест - да бъде обективно погледнато най-реномираният режисьор на всички времена. Няма никакъв спор, че Мементо и Престиж заслужават 100% да бъдат дори в челната десятка (сега заемат 34 и 68 място). Защо обаче Черният рицар е на абсурдната 8-ма позиция, Генезис - на 15-та, а пълният с нелепости Възраждане е на 13-та? Коя е тази абсурдна сила, която слага тези филми (барабар с Batman Begins) пред Barton Fink, The Man Who Wasn't There и A Serious Man (да, за протокола, братя Коен, се отчитат само с Лебовски, Кучетата и Фарго)?
Отговорът на тези въпроси е ясен - бесните фенбойски вълни просто изкривяват класацията. За филми като Възраждането и Отмъстителите огромен брой от гласовете са десятки по инерция - единствено, за да може предпочитаният филм да се качи колкото се може повече. Същевременно, на конкуренцията се ръсят единици, за да може да падне надолу. Това са гласове, зад които няма каквато и да било систематичност, ето защо IMDb прави опит да ги ограничи в някаква степен: при изчисляване на средната аритметична оценка влизат само гласовете на т.нар. regular voters - хората, които системно оценяват филми, а не се регват с фейсбук акаунта си, за да цапнат една-две десятки на поредния марвълски абсурд.
Формулата, по която става изчисляването на оценката за топ 250 е дадена в края на класацията. Това е т.нар. претеглено средно: (v×R + m×C) / (v+m) , където v е броят на гласовете, R е средноаритметичния рейтинг на филма, m е минималният брой гласове, които един филм трябва да получи, за да влезе в топ 250 (в момента е 25000), а C е средната оценка за всички филми в IMDb (която е 7.1 в момента). Същественото тук е в това как се смятат R и v - от тези две числа са извадени гласовете на юзърите, които инцидентно минават да пуснат по едно гласче за любимия си филм, или пък за някой, който им се струва, че мразят в червата. Никой не е обявил публично за колко филма трябва да си гласувал, за да се числиш към regular voters, нито има изнесена статистика колко от гласовете за даден филм са от редовни юзъри...
Това, което е достъпно обаче е брейкдауна по оценки на всички юзъри, което позволява да се прецени ефективността на метода на IMDb да намали ефекта на хейтърчетата и фенбойчетата. И така - за всеки филм от топ 250 знаем броя на хората, които са гласували за даден филм с 1, 2 и т.н. до 10. Използвайки същата формула по-горе, можем да сметнем нова оценка, на базата на която филмите да се преподредят. Тази оценка ще е много по-изкривена заради случайните гласуващи, така че относителната промяна на позицията на филма може да служи като индикатор за фенбойското отношение към него.
Резултатите са красноречиви:
Оказва се, че от 20-те филма в челото на топ 250, 14 биха паднали в класацията, ако гласовете на хейтърчетата и фенбойчетата се вземат под внимание. И трите филма на Нолан обаче биха се качили значително - Възраждането до абсурдната втора позиция, Черният Рицар, непосредствено след него, а след тях - Генезис. Мисля, че при това положение можем да наречем хейтърчетата и фенбойчетата с истинското им име - ноланитчета. Те надуват десятки на любимия си режисьор и единици на всички останали наоколо. Единственият друг филм, който значително би променил позицията си нагоре е Боен клуб, където вероятно действа някакъв подобен механизъм. Явно обаче силите на ноланитчетата не са стигнали да помръднат Изкуплението Шоушенк, който отново би бил на челото на класацията... Сигурно им е мъчно.
Какво се случва с цялата класация, можете да видите тук. Забележете, че всички филми на Кристофър Нолан биха се класирали по-високо (Batman Begins би се качил с цели 58 места в самия край на топ 50). В тази извратена класация Отмъстителите би заемал 10-то място; за сметка на това пък всички филми на Фелини, Хичкок, Куросава, Копола... биха се сгромолясали надолу. Явно системата за защита от фенбойщина работи в някаква степен, макар и да е далеч от идеално фукнциониране.
Доста изводи могат да се направят от разпределенията на гласовете по пол и възраст (примерно, няма да повярвате, но причината Отмъстителите да е толкова нависоко в неуравновесената класация е главно заради женските гласове, които го поставят на 4-то място). Засега ще се огранича само с още една таблица, която показва как изглежда топ 250 през погледа на 1000-та най-гласуващи юзъри. Ако продължим с горните примери - всички филми на Нолан пропадат с поне 60 позиции: Възраждането вече е на 92 място, Черният рицар - на 70-то... Отмъстителите пък са чак 149-ти.
Разбира се, всичко това касае пренареждането на филмите, които вече са в топ 250. Реалната класация на top 1000 voters би била съвсем различна. Ако приемем, че долната граница за средно аритметично става 6.8, то в нея биха намерили място всички филми на братя Коен, с изключение на Intolerable Cruelty и The Ladykillers. Излишно е да уточнявам в кой вариант я намирам за по-адекватна. Би било доста интересно да видим кои са най-добрите 250 филма според най-големите киномани - предполагам, че за IMDb това е въпрос на 15 минути преправяне на код, но едва ли някой ще го направи.
И така, изводът от всичко написано е, че топ 250 на IMDb успява в някаква степен да тушира елементарните позиви на тълпата да ръси десетки и единици под път и над път. Освен това, явно за по-трезво разсъждаващите и имащите по-широк поглед върху киното хора, Кристофър Нолан е много далеч от най-добрия режисьор на всички времена, какъвто 100% се оказва (с 3 филма в топ 4), ако въпросните позиви бъдат взети под внимание. Когато цифрите говорят...
Следва продължение.
Доста интересна статия. Нолан печели от това, че направи 4 филма за нърдове (трите Батмана и Генезис), а пък те трябва да са едни от най-активно гласуващите. И пак филмите му са много класи над "Отмъстителите", който е една от най-големите гаври с тази класация.
ОтговорИзтриванеМоже би и аз трябва да се причисля към "фенбойчетата" му, защото харесвам доста "Мементо", "Престиж", "Черният рицар" и "Генезис". Във "Възраждане" обаче няма как да не се забележи, че скапа много неща, включително целия тон на трилогията, само за да натрупа точки пред средностатистическия зрител. Надявам се следващият му проект да е по-сериозен и да не се подведе пак по масовия вкус.
Най-странното е, че допреди 1 филм си мислех как Нолан е кажи-речи единственият режисьор, който може да направи грандиозен мейнстрийм филм без компромиси и игра на дребно. Сега вече виждам, че сюжетните дупки в Генезис нямат право на оправдание и не са там, за да насочат зрителя в някаква посока, а просто са признак на недоклатен writing, който кулминира в TDKR. Дано, наистина, следващият му филм да е нещо по-камерно и по-кротко, че вече си имаме един Майкъл Бей.
Изтриване"Генезис" нямаше как да мине без сюжетни дупки, засягайки подобна тема. За мен важното там беше, че сценарият си работи перфектно и ако пренебрегнеш някои малки недомислици, ще останеш доволен. Мисля, че Нолан нямаше как да направи от "Генезис" кой знае колко по-добър филм, за разлика от "Възраждане", където имаше материал за нещо много по-епично, драматично и смислено.
ИзтриванеСори, по-скоро имам предвид сценарните дупки - дълги експозиции, скучен диалог, картонени герои... И някои сценарни - като глупашките екшън сцени.
ИзтриванеИначе е ясно, че TDKR е по-зле от всякаква гледна точка, при все, че не му се налага да е филм, който се занимава с парадокси - т.е. задачата му да стои логически кохерентен е била много по-лесна.
Интересното е, че дори в последната таблица с най-гласуващите, Батманите на Нолан са много по-напред от Престиж и Мементо. Явно фенбойщината не прощава на никого.
ОтговорИзтриванеЕто една идея как да се направи класацията още по-обективна. Да не се смятат 10-ките и 1-ците. Защото кой филм наистина заслужава 10.
В моя IMDB съм дал 10-ка на точно 15 филма(от 730 оценени) и дори сега като ги гледам поне 8 от тях в момента бих оценил с по-малко, а останалите далеч не съм убеден, че заслужават перфектна оценка и осъзнавам, че съм ги оценил субективно, щото са яки и т.н.
1-ците са ясни. Всяка единица, дадена на филм със средна оценка над 5(например) е или направена със съзнателната идея да го срине в класацията, или е направена от ментално нестабилен човек, който трябва да остави да мине време, за да обмисли дали филмът наистина е най-лошото, създавано от човешка ръка.
Отново да дам личен пример. Оценил съм с 1-ци 5 филма. От тях две лигави женски романтични комедии, които със сигурност не заслужават тази оценка. 1 видео филм, който е правен с бюджет 1000 долара и дори няма място в класацията. И Legion и Disaster Movie. Виж, те си заслужават.
Martix, това всъщност беше част от експеримента - да пробвам дали ако взема средните от оценките от 2 до 9, те ще са по-адекватни, отколкото средните от 1 до 10. Подреждането естествено се променя, но не става кой знае колко по-добро... Според мен единствената алтернатива е към всеки вот да върви тегло, базирано на броя вотове, които някой е направил.
ИзтриванеА това означава едно - Нолан наистина е най-добрият режисьор, а ти не разбираш от кино. Т.е. най-харесваният, което се превежда в най-добър.
ИзтриванеИдеята с теглото е много добра, а ето и още една - филм да може да се оценява чак 10 години след излизането му.
Най-харесваният - да. Най-добър - не, защото тези 9-ки са повечето от хора, които са дошли да гласуват само за тоя филм.
ИзтриванеАко филмите започнат да се оценяват 10 години след излизането им, първо - това ще доведе до драматичен спад в гласовете, и второ - по-важното - ще се загуби контекста на реалността. Има филми, които са силни в своето време. Има и филми, които чисто като технически постижения в един момент заслужават много висока оценка, но след 10 години вече са остарели.
Да, дадох идеята със ясното съзнание, че е неприложима. Няма как да стане идеално за съжаление. И с теглова система 10 000 души с никакво тегло и 5 оценки ще са повече от 5 човека с по 5000 оценки. Алтернативата е да се даде прекалено голяма сила на хората с много оценки, което също е неприложимо. Първо е доста далеч от обективно и изглежда, все едно целта е да се свалят от трона комиксовите филми и да се сложат там Ctitzen Kane и подобни. И второ, това може да се експлоатира, като си направя акаунт и си изгубя два часа в оценяване на рекомендед листа да натрупам прилично количество оценки и да имам по-голяма тежест, отколкото заслужавам.
Изтриванезабравих да спомена: точно заради контекста на реалността комиксовите екшъни получават десетки хиляди 10-ки. Ако не искаме да ги вземаме предвид, защо не скипнем и някой друг фактор? Защото така ни изнася?
Изтриване730 О_O
ОтговорИзтриванеНе е толкова много, колкото изглежда. Всеки човек, дори да не е киноман, е гледал поне 1000 - 2000 филма и има поне някаква идея дали са му харесали или не. Дори се смятам за доста ограничен в това отношение. От топ 250 надали съм гледал и 100 филма. Да не говорим за стари класики, където съм гола вода.
ИзтриванеВажното е да гласуваш. Не ме интересува особено кой ще е президент, но да гледам филм и да не си оставя мазните отпечатъци по оценката му - недопустимо.
(примерно, няма да повярвате, но причината Отмъстителите да е толкова нависоко в неуравновесената класация е главно заради женските гласове, които го поставят на 4-то място)
ОтговорИзтриване:D
Е има си хас да не го повярваме това, при епохалния сосидж фест, който представлява мъжкият каст на тоя филм. Коя (хетеросексуална) жена с всичкия си няма да изфенгърлства на тоя филм??? :D
Иначе се забавлявах доста от материала - кефят ме такива математически и статистически разчепквания на разни неща. От тях научаваш повече за човечеството, отколкото за качеството на даден филм или режисьор, ама пак си е интересно изследване.
Аз иначе нямам профил в ИМДБ и не гласувам там. И оценките им не гледам. Като цяло никога не съм имала доверие на разни класации, особено такива, които турят в гюлмето и популярни (да се разбира комерсиални) и непопулярни заглавия. Така се случва, че все се увличам по някакви не особено популярни неща - и в музиката, и в киното, та наистина не виждам особена файда от класации, списъци, сайтове с критическа литература и прочее.
Файда има, защото резултатите от подобни класации при почти милион гласували за филм, са показател какво се кльопа от масата. А какво се кльопа от масата определя какво ще се произвежда.
ИзтриванеСледователно в свят, в който всичко ще се напъва да е мноо интелектуално и мноо мрачно като Нолан, ама ще му се получава още по-зле; или пък шарено и весело като в Отмъстителите, но пак ще им се получава по-зле (щото онова е горе-долу максимумът, който може да се достигне в тоя примитивен жанр)... та в този свят на тебе конкретно ще ти е по-трудно да намираш от филмите, които на теб ти харесват.
Щото това, че си падаш по непопулярни неща не значи, че вкусът ти е изначално базиран на популярността им. Просто така се случва, че нещата дето те кефят не са популярни. Ако бяха, това нямаше да ги направи по-неприятни за тебе (надявам се), но щеше със сигурност да значи, че щяха да се произвеждат в по-големи количества и ти конкретно щеше да си доволна от това.
Т.е. в чисто твой интерес е да намираш колкото се може повече филми, които ти харесваш в топ 250 на imdb. :)
Колкото до Авенджърс - е, да. Ваджайните надвиха марвълската фенбойщина. :)
Еми в мой интерес е, ама няма как да стане освен ако не се въведе IQ ценз при гласуването. :D
ОтговорИзтриванеБаси, колко по-смислен щеше да е светът в такъв случай! :D
И понеже това няма да ни огрее, остават само напразните опити да се подобри някак представителната извадка ползвана за статистиката. Ма и сам виждаш, че е обречена кауза и че не успява да овладее достатъчно фенбой демиджа. Бтв тея с парите, дето нареждат как да свири музиката в Холивуд, надали гледат толкова класациите за качество на ИМДБ. По-скоро някакви други класации гледат. Боксофисни такива едни. От това по-добра индикация кво ще желае да консумира масата, няма. Така че ненапълно адекватните статистики в ИМДБ едва ли имат някакво значение за индустрията и това каква скръб ще ни сполети завбъдеще на Холивудския фронт. Мен много повече ме плашат разните дълбокомудрени изстъпления на каймака на филмовата критика в сайтове като Доматите, щото там, нали, уж разбирачи ревюират и оценяват и някой може верно да им се върже на глупостите. Е там кви ревюта имаше за последния Батман... Ум да ти зайде. Критиците или са изтъпяли масово, или просто са решили да лапат фенбойски пишки, за да продават. Което и да е от двете, все е зле.
Абе, The Princess Bride що не е популярен извън Северна Америка? Аз чак тук го гледах и го заобожих страстно. Страшно сладурски филм, даже май сега ще си го пусна...
А за Марвелските филми - аз от тях очаквам да са ми забавни, незаангажиращи, разпускащи и да ме изкарат от кино-салона в добро настроение. С това се справят добре до момента. Засега имам нужда от един такъв зрелищен безмозъчен летен блокбъстър годишно, така че нека продължават да ги правят. :D
Пфффффффф. Пак обърках кой от всичките "Отговор"-и да кликна... Сори!
ИзтриванеЕ нищо де, сещам се. :)
ИзтриванеБе те костюмите естествено не решават кво да правят точно на базата на топ 250 на имдб, обаче самият топ и решенията на костюмите са огледало на популярността. Така че, както умно казваше Селина - everything is correlated and quantified. :)
Ако имаше лесен начин да се навържат рейтингите на доматите с рейтингите в imdb щеше да стане много яко. Имам нещо наум, де. :)
А автора на статията кой беше....??? Никой? Точно така! Аман от хора дето "разбират" от филми. Ми като си такъв разбирач беги прави по-добри филми бе пичага.... Олигофрени...
ОтговорИзтриванеА авторът на горния пост кой беше ... ??? Някой? "Нещо"?
ИзтриванеЗнаеш ли как да водиш спор "нещо"? Да се аргументираш?
Защо си тук? Защитаваш неправдата?
Цифрите и графиките ли те изплашиха?
Тшшш, няма да храниш любимия ми кино критик!
ОтговорИзтриванеИ бтв, излиза, че трябва да избираме наслука между "Майки от марс" и "Форест Гъмп", щото не правим филми и ерго не можем да имаме компетентно мнение?
Ще е интересно, ако споделиш с какъв процент от филмите в класацията си съгласен и кои са "оувърхайпнати бози". Има материал за цял пост май...
ОтговорИзтриванеStay tuned. :)
ИзтриванеNow this is serious business. Още по-интересно ще стане, ако като променливи влязат, например:
ОтговорИзтриване- бюджет на филма
- генерирани приходи (в САЩ и извън САЩ)
- студио
- Оскари
- продуцент
- жанр
Давай да направим формулата на успеха на един филм и да спечелим много пари :D майната му на качеството. Също ще е интересно дали се задълбочава разликата между оценките на критиците/киноманиаците и обикновените кинопосетители. Като се замисля, в темата, която започваш има страшно много потенциал за изследване.
"Ако темповете се задържат, то за периода 2011-2020 ще имаме около 35 филма в топ 250, което е по-малко отколкото за предното десетилетие и за 90-те на миналия век. Уви, и математиката показва, че киното започва да става все по-безинтересно..." - това обаче мисля, че ще се промени и настоящата декада ще вкара повече филми в IMDB отколкото предишната.
Мислех и за тези показатели, но е малко трудно:
Изтриване- с бюджета най-лесно ще станат нещата, защото за повечето филми го има;
- приходите са сложни, защото IMDb ги цитира неконсистентно на страницата на филма, а е трудно да се направи линк с boxofficemojo;
- студио - може би не е кой знае колко трудно;
- брой на Оскари - това го мислих, но ме домързя;
- продуцент - забрави, прекалено много са, но може да се направи списък по композитори и оператори - нещо, което мен повече ме блазни. :)
- жанр - тук пак има по много жанрове на филм, но със сигурност ще го имам предвид за следващата част.
Степента на корелация между зрителско и критично мнение е много интересно нещо, но трябва линк към доматите. Ще видя за колко процента мога да автоматиюирам нещата.
Все си мисля че ще е добре една "класация" за влиянието на даден филм върху цялостната култура.Щото печалбата се изхарчва,оскарите се прибират в шкафа а интернет гласуването въобще не може нищо да покаже-по технически причини най вече.В тоя смисъл "Изкуплението Шоушенк" ще бъде доста по-назад от такива филми като "Кръстникът",Междузвездни войни" "Шофьор на такси" или дори "Магьосникът от Оз".Трудно е да се измери едно такова влияние особено в световен мащаб но все пак всекидневно срещаме цитати от определени филми а някои техни сцени са култови-филмите на Чаплин имат например десетки такива а са много назад в тоя топ 250.
ИзтриванеВпрочем, ако ти трябва някаква подкрепа със статистиката, на разположение съм (едва ли точно на теб ти трябва, ама да предложа от учтивост :)
ОтговорИзтриванеПочти съм готов. Ще има епична схватка IMDb vs. RT в най-скоро време. :)
Изтриване