13-ЯТ ВОИН
От книгите на Майкъл Крайтън обикновено струи хуманизъм на талази, но когато нещо трябва да се продаде за филмиране на крайно-заетия-това-лято Джон Мактиърнън, най-богатият сценарист на света става брутално безмилостен. 13-ят воин е екранизация на новелката Eaters Of The Dead,
която Крайтън е написал преди около двайсет години. Историята е постен
опит легендата за Беоулф да бъде обяснена със средствата на нещо като
капиталистически реализъм. В резултат анонимният човекояден звяр,
измъчвал преди десет века въображението на не един и двама автори, се
превръща в съседско гладно племе, решило да се преоблече като мечки за
по-страшно и да се прехранва с нашите; ужасната майка на звяра, която
подгонва Беоулф за отмъщение, става евтин символ на матриархатния
обществен строй сред варварите от Северна Европа; а (безпрецедентен
свински жест!) драконът, когото Беоулф сразява на пенсионна възраст и
сам погива в огнените му прегръдки, според Майкъл Крайтън е колона от
ездачи с факли, недовидяна отдалеч в мъглата.
Докато Крайтън се мъчи с кавъра на прочутата легенда, от другата страна на океана Кристофър Ламбърт решава, че Беоулф хич не е лоша идея, намира в килера меча от Шотландски боец
и отпрашва за Румъния, за да снима собствена версия на историята, в
която - според слуховете - ще има истинско чудовище и истински дракон.
Стреснат, Крайтън решава да го отнесе като Армагедон - Смъртоносно влияние,
и залепя към собствения си Беоулф още една история - този път
истинските мемоари на някакъв арабски поет-юпи, който преспал не с
когото трябва и за поощрение прекарал остатъка от живота си като
дипломатически представител на емиратите в днешна Дания. С няколко думи
- екуменизъм плюс чудесната възможност да привлечеш в проекта и Антонио Бандерас, все още намахан, въоръжен и опасен след Маската на Зоро. А, да, и неизбежният Омар Шариф - щом има араби, не може да няма роля за него, нали?
Единственото, което спасява 13-ят воин
и го отличава от тъпите викингски фентъзи-екшъни, е Джон Мактиърнън.
Средновековният въргал, с цялата му примитивност, суров заряд и кървав
ентусиазъм, не е бил сниман толкова вярно от Смело сърце насам и
вероятно няма и да бъде повече. За разлика от едромащабния Мел Гибсън
обаче, Мактиърнън мести камерата от главата на Бандерас на върха на
ятагана му и обратно, докато ти се придрайфа. Така че когато той разпори
някого, кръвта те опръсква по лицето и трупът пада в краката ти...
почти. Ако това не те изпълва със здравословен ентусиазъм, може би ще ти
хареса недоосветената, недоизмита атмосфера на викингските пещери,
където се пие здраво и после се наплискваш с водата, в която бойните ти
другари са се изсекнали по няколко пъти; или пък страхотно филмираната
сцена, в която Бандерас започва да разбира езика на варварите и в
бъркотията от смътно познати думи започват да се чуват по две-три на
английски; или пък ненатрапчивата ирония на свръхцивилизования арабски
дипломат, принуден да живее с някакви високи руси хора, които смятат кравешките лайна за най-доброто лекарство за прорезни рани.
СИНЯТА БЕЗДНА
Този филм за генетично усъвършенствани акули разбива стройното правило за филмите на Рени Харлин, което гласеше, че те не са хубави, освен ако не участва бившата му жена Джина Дейвис (примери: Дълга целувка за лека нощ, Островът на главорезите; контрапример: Умирай трудно 2). В Синята бездна
няма и помен от Джина, а вманиачената ученка, която инжектира на едни
грамадански акули човешка мозъчна тъкан, за да ги направи изобретателни и
отмъстителни (официалната причина е, че иска да синтезира лекарство
против Паркинсон, но ние си знаем, че това е само извинение на
сценаристите), е изиграна от Сафрон Бъроуз. Тя изглежда
сексапилна до полуда през голяма част от времето, докато пищи и бяга
насам-натам из полуразрушената океанска база, без дори да се съблича. В
края на филма пък взема, та се съблича в нагло окраден от Пришълецът момент - но никой не тръгва да й се сърди. Останалите в базата са Томас Джейн, който прилича на малкия брат-олигофрен на Кристофър Ламбърт, готвачът Ел Ел Куул Джей (йо, брадър, голяма роля) и Самюъл Джексън,
който избива рибата. Съвсем буквално. Не искам да ви разказвам
най-интересното, но от историята наистина може да се очаква всичко. И
ако сценарият потъпква повечето познати закони на екшъна, режисурата на
Рени Харлин е точно по учебника, което в този филм е плюс. Вълнуващ за
публиката в по-добрите киносалони е тънкият момент с озвучаването,
където Синята бездна направо се олива. Очакват те два до три
незабравими кадъра, в които акулата преминава над камерата с рев, който
слага в малкото си джобче двигателите на Star Destroyer-ите от Епизод IV: Нова надежда. От какво е предизвикан, не е ясно, но те побиват тръпки.
ТРАФИК
Трябва да си призная, че с изключение на филмите на Люк Бесон и сериите за Емануела
като подрастващ никога не съм си падал по френското кино и доскоро си
мислех, че "франкофон" е вид озвучителна система, а Renault се чете
"ренаулт". Сред филмите на следващия век, заради които продължавам да
живея в трепетно очакване, има само един френски и той е Астерикс с Жерар Депардийо в ролята на Обеликс. Ще разбереш защо, ако гледаш Трафик.
Лансиран като екшън-комедия и скромно сравнен от собствения си режисьор
с нещата на Джон By, филмът е на светлинни години не само от Хонконг,
но и от Доберман. Двамата корумпирани депутати, които би
трябвало да осигуряват смешната двойка несъвместими характери (познай
откъде им е хрумнало за това: мъничко, червеничко, с Ник Нолти и Еди
Мърфи; или пък мъничко, червеничко, Робърт де Ниро от пътя отбива), са
френски комедианти до мозъка на костите си, което за жителите на целия
останал свят се превежда "ad nauseam". Печената полицайка, която би
трябвало да ги закара в затвора през безброй перипетии, е по-скоро
нервозна, отколкото печена. Въпросните перипетии са по европейски
дребномащабни и където един Джон By би сложил апокалиптичен наплив от
вманиачени убийци с тиктакащи бомби в мозъците и реактивни дюзи на
задника, Доминик Фаружиа се спира на обща стачка и произтичащите от нея задръствания. Аре сега, нямаше нужда.
ИНСПЕКТОР ГАДЖЕТ
По
природа подозрителна и дребна душица, аз бях ужасен от перспективата да
гледам игрален филм на Дисни, който на това отгоре е екранизация на
популярен френски комикс. Представи си само нещо средно между
филмчетата за Ласи в събота следобед и Пиф и Еркюл. Матю Бродерик, държа да отбележа, не е любимият ми актьор и още не мога да му простя, че прецака Годзилата. Една приятелка обаче ми каза, че Рупърт Еверет
бил много добър, аз й възразих, че хич даже не е много добър, ами е
някакъв педал, ама тя ми обясни, че едно време не бил педал и Пола Иейтс
е казала, че бил голяма загуба за женската половина от човечеството;
така че стиснах зъби и си купих пуканки от големите и седнах да го видя
тоя инспектор Гаджет. (Между другото, името му означава "инспектор
Джаджа", а не "инспектор Сваляч", и не ми е много ясно що не са го
превели, ама нейсе.) После забравих да гледам Рупърт Еверет, братче,
защото той има само някаква кука вместо ръка, а инспекторът има
телескопичен врат, хидравлични крака като на паяка от Този див, див
Запад, ръце на пружини, изскачащи зъркели и стотина екстри под шлифера,
които вероятно карат типове като Рупърт Еверет с трепет да си
представят какво ли пък представлява оная му работа. И хич не ти пречи,
че ефектите по същество вече си ги гледал в Маската; нито пък, че
сюжетът е по-плосък и от продукцията на Дисни не в събота, ами в неделя
следобед. Голям фън за цялото семейство, дето викат
американците. Ако нямаш семейство като за кино, вземи детското меню на
Макдоналдс и го гледайте двамата. Аз съм тоя, дето хрупа на задния ред и
ти рита седалката.
ДО ЖИВОТ
От една страна, това е
амбициозен филм за американската история от последните шейсет години,
видяна през очите на двама доживотно затворени афроамериканци; от
друга, си е комедия за чернилки с Еди Мърфи и Мартин Лорънс. Докато
гледаш и се чудиш какво е точно, лентата преминава от битови майтапи към
философски обобщения и оставя публиката в ступор. Тъкмо почнеш да
усещаш някакво послание - примерно, че доживотните затвори в Америка
всъщност са едно доста приятно място, където са събрани колоритни,
чувствителни хора от всички възрасти, за да се научат как да бъдат
по-добри един към друг - и филмът вземе, че прескочи двайсет години,
когато Еди Мърфи, с неутолимата си страст към преобразява не, насъска
специалистите по грима да ги състарят с Мартин по най-безобразен
начин. Тъкмо свикнеш с мисълта, че просто са те прецакали да гледаш
нещо, което не е точно комедия, за да може въпросните специалисти по
грима да си вземат техническия Оскар, и филмът рязко свърне в полето на
реализма и притчата за отмъщението и опрощението, т.е. в територията
на Изкуплението Шоушенк. Абсурдният финал те изритва от киното със
стомашни напъни и наблюдението, че Мартин Лорънс може би вече е
по-добър от Еди Мърфи, но ти това си го знаеш така или иначе. Палци долу.
АМЕРИКАНСКИ ПРЕЛЕСТИ
Добре, няма да говоря за Оскари, но съм длъжен да припомня, че Американски прелести вече забърса де що Златни глобуси имаше, още преди да излезе на български екран. Дебютният филм на британския театрален режисьор Сам Мендес (досега известен главно с това, че накара Никол Кидман да се съблече в лондонската му постановка на Синята стая), страховито предвождан от деспотичната игра на Кевин Спейси, на практика успява да направи за следващата възрастова група това, което Боен клуб стори за трийсетгодишните: да им даде манифест и идеология за, с извинение, новото хилядолетие. Ненатрапчиво виртуозен в разказвачески смисъл, Американски прелести започва с кротко споделената от Спейси информация, че е мъртъв и разказва историята на последните си дни. Жанровата закачка с класическия криминален трилър (повърхностната зрителска прогноза за самоличността на убиеца весело се променя поне четири пъти, като преминава през общо взето всички останали герои) е само началото на играта в един филм, безпомощно определен като "комедия". Американски прелести е любовна история (всъщност две любовни истории). Както и семейна драма. И филм за изкуството. Освен това е самолетоносач за звезди. Анет Бенинг очевидно е влязла в ролята си чрез осмоза, защото и най-безмилостният анализ на второ гледане не успява да я отдели от нея - както в умопомрачителното й амплоа на маниакална работохоличка, която отглежда рози и, вирнала крака, крещи на Питър Галахър "Чукайте ме, Ваше Величество!", така и в ефирния намек за момичето, което някога е била. Тора Бърч и Мина Сувари са тема на отделен разговор, в който най-често употребяваните думи ще бъдат "страшна" и "пичка". Уес Бентли (съседчето на Спейси, който го зарежда с тревица) е съсредоточен като лазер и според мен един ден Антонио Бандерас ще съжалява, че се е опитал да го прецака с Мошениците от Сейнт Мортимър. (Не си го гледал, защото е толкова тъп, че разпространителите се отказаха да го пускат на екран.) В крайна сметка обаче този филм е едно грамаданско платно, по което Кевин Спейси рисува с всички възможни цветове и заразителен егоизъм, засенчващ всичко останало. Думата "зрялост", принципно доста неуместна, вероятно е единственият подходящ епитет за Американски прелести. Посланието "Това е животът ти и той свършва с всяка изминала минута" (Боен клуб) получава своя сдържан, но унищожителен отговор: "Умираш за един миг, но той се разтегля във вечността, така че имаш време да си помислиш за всичко. Не мога да ти го разкажа. Някой ден сам ще разбереш."
МЪДРОСТТА НА КРОКОДИЛИТЕ
Необичайното заглавие на този филм вероятно ще подведе жестоко любителите на екзотични влечуги. Според западната традиция крокодилът плаче, докато изяжда жертвите си; според източната във всеки от нас се крият погребани влечугото и вълка, едва-едва покрити с мозъчната кора на човека. Сливането на тези два начина на мислене (присъстващо впрочем на всички нива на филма) поражда елегантен, сложен разказ за живота на един млад лондонски лекар (Джъд Лоу), който търси начин да излекува аристократичната си хемофилия, като пие кръвта на обичаните от него жени. Елина Льовенсон е артистична строителна инженерка, която в свободното си от синтезиране на нови видове бетон време успява да го накара да се влюби в нея буквално до смърт. На стилизирания естетски фон на всичко това особено силно изпъкват две сцени, които отмерват най-високата и най-ниската точка на емоцията от филма. Едната е изящно хореографираната схватка с бандитите в метрото, пред която Джон By би трябвало да бие чело в лондонския бетон. Другата е вечерята в ресторанта, на която Лоу обяснява произхода на странното си име (Mr. Grlscz) по следния начин: "Името ми е българско. Моята страна е толкова бедна, че трябва да се редиш на опашка, за да получиш гласна във фамилията си, а ако искаш да започва с А, трябва да спиш с началника на полицията". Хм.
ПРОКЛЯТИЕТО БЛЕЪР
Ако през последните два месеца си живял в неотоплен външен кенеф някъде край Грудово, без кабелна телевизия и интернет-връзка, е доста вероятно този филм да ти се стори страшничък. Ако обаче си бил подложен на информационното цунами, скромна част от което бях и аз, Проклятието Блеър ще те разочарова горчиво. След всичките приказки за завръщането към корените на ужаса, гениалния минимализъм и параноята на субективността, всъщност те очаква една зле скроена мътна история, която писва след първите шейсет минути. Нощните сцени са абсурдни, краят е неясен, а Хедър Донахю е дебела. Съжалявам. Освен с поредното доказателство, че вкусовете на американците не отиват по-далеч от пълните им с пуканки и здрави зъби усти, филмът ще се запомни единствено с действително брилянтната сцена, в която печалната съдба на туристическата им карта за пръв път ги изправя един срещу друг.
САМО ЕДИН СВЯТ НЕ СТИГА
ПРОКЛЯТИЕТО БЛЕЪР
Ако през последните два месеца си живял в неотоплен външен кенеф някъде край Грудово, без кабелна телевизия и интернет-връзка, е доста вероятно този филм да ти се стори страшничък. Ако обаче си бил подложен на информационното цунами, скромна част от което бях и аз, Проклятието Блеър ще те разочарова горчиво. След всичките приказки за завръщането към корените на ужаса, гениалния минимализъм и параноята на субективността, всъщност те очаква една зле скроена мътна история, която писва след първите шейсет минути. Нощните сцени са абсурдни, краят е неясен, а Хедър Донахю е дебела. Съжалявам. Освен с поредното доказателство, че вкусовете на американците не отиват по-далеч от пълните им с пуканки и здрави зъби усти, филмът ще се запомни единствено с действително брилянтната сцена, в която печалната съдба на туристическата им карта за пръв път ги изправя един срещу друг.
САМО ЕДИН СВЯТ НЕ СТИГА
Новият Бонд на Броснън изглежда по-добре отбсякога: както и следва да се очаква след още две години, които са ъпгрейднали лицето му с така нужните за един истински мъжага обветрени бръчки и поредното ниво на ранима твърдост. Софи Марсо изглежда се забавлява страхотно и говори съвсем приличен руски. Робърт Карлайл като босненския терорист Ренард понякога задълбава в упорития минимализъм, който е избрал за ролята си, и се доближава опасно близо до чара и излъчването на добре ошлайфана талпа - но дори тогава е значително по-добър от предишния злодей (екшън-версия на Петьо Блъсков, ако си забравил). Т. нар. "gadgets" включват убийствено яке за предпазване от лавини (апропо, Бонд консервативно се придържа към ските), рентгенови очила, алпийска лебедка в часовника и поредното ново беемве с ракети под фаровете, но пуристите вероятно ще възразят срещу подготвяната замяна на Q с Джон Клийз (вече - R). Интересното решение на продуцентската империя Броколи да наеме британски драматичен режисьор (Майкъл Аптид) се изплаща напълно: Само един свят не стига с лекота издържа напрежението на традиционните за новите Бонд-филми 150 минути, без да се издъни нито в средата (Златното око), нито в края (Винаги ще има утре). Слабата точка в Само един свят е Денийз Ричърдс - най-тъпата патка, която е висяла на лакътя на Бонд от Пуси Галор насам. Участието й във финала е направо вбесяващо. Другата издънка за съжаление е Голди, който се е продал твърде евтино за един-два ремикса в саундтрака и са го нацепили с ужасна, унизителна и жалко комична роля. Но пък музиката е един път.
КОЛЕКЦИОНЕРЪТ
В годината на дълго чакания Ханибал, когато на хоризонта изникна зловещата черна сянка на сър Антъни Хопкинс, а във въздуха се понесе леденият дъх на следващите Оскари, е трудничко да направиш трилър за масов убиец. Не е чудно, че жанрово Колекционерът куца и с двата крака. Килърът, известен като "the bone collector" (букв. събирач на кости, т.е. не много по-откачен от някой филателист, да речем), не може да стъпи и на малкото пръстче на д-р Лектър с изпълненията си. Да не говорим, че старателно пазената му в тайна самоличност е толкова мижава, че нямаше нужда да се крие толкова, защото и без това никой нямаше да го забележи. По всички останали точки обаче филмът стряска. Филип Нойс (Светецът) вади от шапката с кинематографичните фокуси не зайци, а цели бултериери - при това толкова между другото, че ти изкарва акъла. Дензъл Уошингтън е убедителен колкото си щеш. За Анджелина Джоли вече знаеш. И макар че финалът дотяга с баналната си внуши телност, Колекционерът уверено изплува в зоната на култа заради задъханото безсилие в първите шейсет минути.
ДЕЦАТА НА ВЕКА
КОЛЕКЦИОНЕРЪТ
В годината на дълго чакания Ханибал, когато на хоризонта изникна зловещата черна сянка на сър Антъни Хопкинс, а във въздуха се понесе леденият дъх на следващите Оскари, е трудничко да направиш трилър за масов убиец. Не е чудно, че жанрово Колекционерът куца и с двата крака. Килърът, известен като "the bone collector" (букв. събирач на кости, т.е. не много по-откачен от някой филателист, да речем), не може да стъпи и на малкото пръстче на д-р Лектър с изпълненията си. Да не говорим, че старателно пазената му в тайна самоличност е толкова мижава, че нямаше нужда да се крие толкова, защото и без това никой нямаше да го забележи. По всички останали точки обаче филмът стряска. Филип Нойс (Светецът) вади от шапката с кинематографичните фокуси не зайци, а цели бултериери - при това толкова между другото, че ти изкарва акъла. Дензъл Уошингтън е убедителен колкото си щеш. За Анджелина Джоли вече знаеш. И макар че финалът дотяга с баналната си внуши телност, Колекционерът уверено изплува в зоната на култа заради задъханото безсилие в първите шейсет минути.
ДЕЦАТА НА ВЕКА
Децата на века, който занимава зрителя с живота на Жорж Санд, предлага френска разточителност, безкрайни страстни разговори, опустошителни чувства, смертелни раздели и опияняващи събирания. Жулиет Бинош е перфектна в ролята си на изначалната femme fatale - едновременно вулгарна и нежна, агресивна и ранима, гениална и неспособна да разбере простите истини за собствения си живот. Сценарият е плътен и (предполагам) честно следва живота на разните известни хора, които се размотават по безкрайни декадентски балове. Единственото, което ми липсваше в този филм (с изключение на нещо свястно за гледане, но това си е само между мен и френското кино), беше някакво покритие на връзката на Санд с Шопен, която ми се струва не по-малко важна, особено като се има предвид неговият дял в саундтрака.
НЯКЪДЕ НАЗАПАД
Оригиналното заглавие на този филм (Anywhere But Here) е по-добро дори само заради възможността да го цитираш, ако те питат защо се измъкваш от киносалона и къде си мислиш, че отиваш. След нелошите откриващи десет минути, в които Сюзън Сарандън и Натали Портмън демонстрират смразяващи актьорски умения, в побелялата и покрита с белези глава на зрителя-ветеран на десетки соц-филми за майка и дъщеря бавно започва да кристализира едно ужасно прозрение. Когато за миг се мярва и коишмарно остарялата Бони Беделия (заради която Брус Уилис трепеше лошите в Умирай трудно, колкото и да не е за вярване), работата става дебела. И грозна. Ако отхвърлим възможността да си падаш по дълги и драматични разкази за женското съзряване, единственото извинение на Някъде на запад е Натали Портмън. За съжаление, режисьорката някакси е успяла да я изцеди от всякаква сексуалност.
ТРИМА КРАЛЕ
НЯКЪДЕ НАЗАПАД
Оригиналното заглавие на този филм (Anywhere But Here) е по-добро дори само заради възможността да го цитираш, ако те питат защо се измъкваш от киносалона и къде си мислиш, че отиваш. След нелошите откриващи десет минути, в които Сюзън Сарандън и Натали Портмън демонстрират смразяващи актьорски умения, в побелялата и покрита с белези глава на зрителя-ветеран на десетки соц-филми за майка и дъщеря бавно започва да кристализира едно ужасно прозрение. Когато за миг се мярва и коишмарно остарялата Бони Беделия (заради която Брус Уилис трепеше лошите в Умирай трудно, колкото и да не е за вярване), работата става дебела. И грозна. Ако отхвърлим възможността да си падаш по дълги и драматични разкази за женското съзряване, единственото извинение на Някъде на запад е Натали Портмън. За съжаление, режисьорката някакси е успяла да я изцеди от всякаква сексуалност.
ТРИМА КРАЛЕ
Тримата крале, подобно на тримата мускетари, всъщност са четирима. Четвъртият се казва Спайк Джоунз и въпреки че го няма на плаката, той е режисьорът на Being John Malkovich (номинация за познай какво), човекът зад камерата в дузина култови клипа на Бийсти Бойз и човекът пред нея в "Praise You" на фатбой Слим. Паралелите със Стив Бушеми в Армагедон или Въздушен конвой са съвсем основателни - звезда на независимото кино с характерна физиономия на гризач, хванат да осигурява псевдо-интелигентските майтапи в иначе грамаданския и безупречен екшън. Изобщо в Тримата крале има много псевдо - като се започне от самата война в Залива (не е много ясно кой кого бие и защо) и се стигне до отявлената визуалност на разказа, която насича почти двата часа екранно време на три стилово обособени части, неразривно свързани с посланията на режисьора във всяка от тях: опалената до избеляване първа част, търсеща документалността в сякаш надрасканата от песъчинките на Пустинна буря лента; сюрреалистично ярката втора част, където камерата лудешки се върти в търсене на ориентир, подобно на самите главни герои; дълбоко и широкоекранната трета част, от която внушенията бликат на талази. Опит за постмодерен екшън, който за съжаление не успява да изпълзи от бебешкия поглед на американците върху собствената им военна история. В главната роля: Джордж Клуни.
ЖАНА Д'АРК
ЖАНА Д'АРК
Галската помпозност на Люк Бесон започва да ми лази по нервите. Не толкова отдавна бях готов с голи гърди и развят перчем да браня тезата, че повърхностните му философски внушения ("Войната е лошо нещо"; "Любовта ще спаси света"; "Единствените стойностни филми са тези, в които участва жена ми") се преглъщат лесно, ако вече широко си зяпнал пред веселяшки-шарената му визия, която неизменно подлъгва поне половин дузина актьори от звездна величина. Жана Д'Арк, освен че успя да скара Бесон с Мила Йовович, сериозно уронва горната теза. Всъщност вече съм готов да твърдя, че Бесон направо я закопа милата Йовович и само Вим Вендерс би могъл да я спаси. Без ни най-малко да го заслужава, истеричната й героиня се превръща в основната пречка да възприемеш този филм насериозно - следвана по петите от едноизмерните добри, карикатурните лоши и елементарното незачитане на правото на зрителя да очаква нещо все пак да се случва от време на време. Колкото до историческия мащаб на действието, в заснемането на битките може би наистина са участвали точно толкова войници, колкото и в реалните събития, но в крайна сметка на кого му пука? В батално отношение Жана Д'Арк е на светлинни години от Смело сърце, при това в грешната посока. В тази връзка, причесчицата с обръснато вратле може би наистина е била най-популярна през XIV-и век във Франция, но все пак трябваше да се намери някой, който да каже на Бесон, че и Мила, и Джон Малкович изглеждат адски тъпо по този начин.
ДВЕСТАГОДИШНИЯТ ЧОВЕК
ДВЕСТАГОДИШНИЯТ ЧОВЕК
Крис Кълъмбъс, който и без това е един от най-великите режисьори на нашия век, е възприел изумителната тактика да снима в реално време, докато разказва историята на робота Андрю Мартин. Така филмът наистина продължава двеста години - или поне така ти се струва след първия час, когато вече си опитал всички възможни начини за седене в киното и започваш да се чудиш дали да не пробваш и няколко варианта на излизане от него. Робин Уилямс дразни съвсем откровено, въпреки че през по-голямата част от двувековните си приключения е облечен в оригиналния костюм на Тенекиения човек от първата екранизация на Вълшебникът от Оз (с Шърли Маклейн). Подобен е дизайнът и на външните сцени, както и на интериора на къщите - очевидно според Кълъмбъс архитектурата ще се движи в обратна посока, докато всичко останало прогресира. Колкото до сценария (горе-долу базиран на един къс разказ от Айзък Азимов), той за пореден път илюстрира Шестия закон на роботиката: "Когато роботите наистина станат самостоятелни същества, първата им работа ще бъде да изгорят на клада всички книги от роботската серия на Азимов."
ШИРОКО ЗАТВОРЕНИ ОЧИ
Последният филм на Стенли Кубрик стана печално известен с две неща: смъртта на режисьора преди окончателното завършване на монтажа и грубата намеса на продуцентите, които цензурираха лентата преди излизането й на екран. Иска ми се да можех да кажа нещо в смисъл, че докосването на гения се усеща дори при това положение и Широко затворени очи е най-доброто "сбогом", което Кубрик можеше да ни каже, но истината е далеч пo-груба. Широко затворени очи е 154-минутен разказ за невъзможността да продължаваш да правиш кино по начина, по който си го правел в последните трийсет години. За съвременния зрител всички герои, начело с Том Круз, се държат като умствено изостанали и това, че повтарят всичките си реплики по няколко пъти с въпросителен тон, хич не подобрява нещата. Един от епизодичните герои, руснакът с магазинчето за театрални костюми под наем (и лошият от Светецът), неволно описва всички хора около себе си, докато говори за манекените във фоайето: "Досущ като живи са". Ключовата дума е "като". Широко затворени очи е невероятно изкуствен филм: от идиотския брак на Круз и Кидман до прословутата сцена с оргията, участниците в която се държат като зле навити кукли на пружина. Оттук до пълната отврат има само една крачка и музиката към филма, която уверено наподобява зверско малтретиране на пиано с помощта на каменарски чук, ти помага да я направиш още по-лесно. Ако в Широко затворени очи изобщо има нещо за гледане, това е Никол Кидман (с изключение на сцената с унгарския граф, където и тя се заразява от всеобщата неестественост). На практика, след монолога й с джойнта можеш да си излезеш, за да се присъединиш към все по-масовите редици на зрителите, на които им е втръснало от режисьорите-динозаври на 70-те. Rest in Peace.
ЛЕГЕНДА ЗА ПИАНИСТА
Джузепе Торнаторе си умира да прави филми за магията, която се крие в изкуството (Ново кино Парадизо), и новата му творба не прави изключение. Легенда за пианиста изобилства от протяжни, прочувствени моменти (здраво подпрени на музиката на Енио Мориконе), в които главните герои замислено гледат океана (пианото, останалите герои) и, освен известно недоумение у зрителя, нищо не се случва. В някой друг филм бих си помислил, че просто аз не съм разбрал нещо, но Легенда за пианиста е доста простичък и наивен както в нравствено ("красотата ще спаси света" плюс "открий своя път в живота и го следвай, каквото и да ти струва това"), така и в естетическо (близки планове на развълнувани лица се редуват с по-далечни планове с кафеникав филтър) отношение. Рамката на историята е горе-долу следната: един дебел тромпетист на средна възраст (в ролята - Карлсон, който живее на покрива) се отчайва от тъпия си живот и решава да продаде тромпета си на един лондонски антиквар (в ролята - онзи, който играе Q във филмите за Джеймс Бонд). После, кой знае защо, започва да му разказва историята на 1900 - роденият на презокеански лайнер гениален пианист, който никога не е стъпвал на сушата (в ролята - Тим Рот). Очевидно е, че единственото свястно нещо в цялата работа е именно Тим Рот и то главно в един паметен момент, когато побеждава в музикален дует някакъв черен пианист и сухо казва: "Майната му и на джаза". Всичко останало напълно съответства на корабния декор - т.е. доста лайнерско е. По някакъв непонятен начин италианският режисьор е успял да прекали с всичко, което е сложил във филма си: музиката, трагедията, любовната история и дори костюмите на пътниците. Крайният резултат е нещо като Титаник, но без Титаник и без айсберг.
28 ДНИ
ШИРОКО ЗАТВОРЕНИ ОЧИ
Последният филм на Стенли Кубрик стана печално известен с две неща: смъртта на режисьора преди окончателното завършване на монтажа и грубата намеса на продуцентите, които цензурираха лентата преди излизането й на екран. Иска ми се да можех да кажа нещо в смисъл, че докосването на гения се усеща дори при това положение и Широко затворени очи е най-доброто "сбогом", което Кубрик можеше да ни каже, но истината е далеч пo-груба. Широко затворени очи е 154-минутен разказ за невъзможността да продължаваш да правиш кино по начина, по който си го правел в последните трийсет години. За съвременния зрител всички герои, начело с Том Круз, се държат като умствено изостанали и това, че повтарят всичките си реплики по няколко пъти с въпросителен тон, хич не подобрява нещата. Един от епизодичните герои, руснакът с магазинчето за театрални костюми под наем (и лошият от Светецът), неволно описва всички хора около себе си, докато говори за манекените във фоайето: "Досущ като живи са". Ключовата дума е "като". Широко затворени очи е невероятно изкуствен филм: от идиотския брак на Круз и Кидман до прословутата сцена с оргията, участниците в която се държат като зле навити кукли на пружина. Оттук до пълната отврат има само една крачка и музиката към филма, която уверено наподобява зверско малтретиране на пиано с помощта на каменарски чук, ти помага да я направиш още по-лесно. Ако в Широко затворени очи изобщо има нещо за гледане, това е Никол Кидман (с изключение на сцената с унгарския граф, където и тя се заразява от всеобщата неестественост). На практика, след монолога й с джойнта можеш да си излезеш, за да се присъединиш към все по-масовите редици на зрителите, на които им е втръснало от режисьорите-динозаври на 70-те. Rest in Peace.
ЛЕГЕНДА ЗА ПИАНИСТА
Джузепе Торнаторе си умира да прави филми за магията, която се крие в изкуството (Ново кино Парадизо), и новата му творба не прави изключение. Легенда за пианиста изобилства от протяжни, прочувствени моменти (здраво подпрени на музиката на Енио Мориконе), в които главните герои замислено гледат океана (пианото, останалите герои) и, освен известно недоумение у зрителя, нищо не се случва. В някой друг филм бих си помислил, че просто аз не съм разбрал нещо, но Легенда за пианиста е доста простичък и наивен както в нравствено ("красотата ще спаси света" плюс "открий своя път в живота и го следвай, каквото и да ти струва това"), така и в естетическо (близки планове на развълнувани лица се редуват с по-далечни планове с кафеникав филтър) отношение. Рамката на историята е горе-долу следната: един дебел тромпетист на средна възраст (в ролята - Карлсон, който живее на покрива) се отчайва от тъпия си живот и решава да продаде тромпета си на един лондонски антиквар (в ролята - онзи, който играе Q във филмите за Джеймс Бонд). После, кой знае защо, започва да му разказва историята на 1900 - роденият на презокеански лайнер гениален пианист, който никога не е стъпвал на сушата (в ролята - Тим Рот). Очевидно е, че единственото свястно нещо в цялата работа е именно Тим Рот и то главно в един паметен момент, когато побеждава в музикален дует някакъв черен пианист и сухо казва: "Майната му и на джаза". Всичко останало напълно съответства на корабния декор - т.е. доста лайнерско е. По някакъв непонятен начин италианският режисьор е успял да прекали с всичко, което е сложил във филма си: музиката, трагедията, любовната история и дори костюмите на пътниците. Крайният резултат е нещо като Титаник, но без Титаник и без айсберг.
28 ДНИ
Сценарият на личния ми Апокалипсис включва брак на Сандра Бълок с Робин Уилямс, след който Земята се изпълва с отвратителните им досадни отрочета и двамата правят нов филм в дует всеки месец. Дори поотделно заплахата от тях не е за пренебрегване, защото и двамата буквално измислиха нов жанр от нищото, за да могат да се продават: сълзливата трагикомедийка с щастлив край и претенции за неореализъм. В 28 дни Бълок е алкохоличка, която влиза в клиника за лечение и излиза оттам напълно променена. Според създателите на филма алкохолът очевидно е някакво чудодейно вещество, след употребата на което американците започват да се хилят с пълно гърло, "ха-ха-ха!", само защото са изпили една чашка от него. Не мога да го разбера това.
СИБИРСКИЯТ БРЪСНАР
Новият филм на Никита Михалков е толкова чудовищно добър, че всички останали режисьори в света трябва да си дадат почивка от няколко месеца и да се замислят дали всъщност ги бива за тази работа. Единствената причина Михалков да не получи Оскар за чуждестранен филм е това, че вече си има един (Изпепелени от слънцето). Ако случайно вече не го дават, когато четеш това ревю, ще те помоля да хванеш влака и да отидеш някъде, където все още върви по кината. Грамадна, безкомпромисно изпипана епична творба, в която почти всяка минута от трите часа екранно време заслужава да влезе в историята. Джулия Ормънд прави чудесна роля като нахакана американка в царска Русия от 1885, а сцената с празнуването на Сирна неделя на замръзналата Москва река е божествена. Дори когато щастливата славянска истерия на първите два часа от филма отстъпва място на влудяващата трагичност на финала, няма място за въздишки - просто защото Сибирският бръснар се гледа със затаен дъх.
БОГОВЕ И ЧУДОВИЩА
СИБИРСКИЯТ БРЪСНАР
Новият филм на Никита Михалков е толкова чудовищно добър, че всички останали режисьори в света трябва да си дадат почивка от няколко месеца и да се замислят дали всъщност ги бива за тази работа. Единствената причина Михалков да не получи Оскар за чуждестранен филм е това, че вече си има един (Изпепелени от слънцето). Ако случайно вече не го дават, когато четеш това ревю, ще те помоля да хванеш влака и да отидеш някъде, където все още върви по кината. Грамадна, безкомпромисно изпипана епична творба, в която почти всяка минута от трите часа екранно време заслужава да влезе в историята. Джулия Ормънд прави чудесна роля като нахакана американка в царска Русия от 1885, а сцената с празнуването на Сирна неделя на замръзналата Москва река е божествена. Дори когато щастливата славянска истерия на първите два часа от филма отстъпва място на влудяващата трагичност на финала, няма място за въздишки - просто защото Сибирският бръснар се гледа със затаен дъх.
БОГОВЕ И ЧУДОВИЩА
Биографичен филм за последните седмици от живота на създателя на филмовия франкенщайн - застаряващ и болен английски хомосексуалист, изоставен от приятелите и колегите си. Както обикновено става в такива случаи, на работа при него постъпва млад, мускулест и наивен градинар. Макар и да не успява да избегне клишетата (колкото по-голям пич си, толкова по-вероятно е дълбоко в теб да се крие нежна и ранима душевност; цинизмът на старостта се разтапя пред невинната доброта на младостта и т.н.), Богове и чудовища е спасен от разкошните изпълнения на великия Иън Макелън и - не се смей - един задълбочен и искрен Брендън фрейзър. финалът на филма е чист като разрез, направен от гениален кардиохирург.
НАЙ-ОБИКНОВЕН ПРЕСТЪПНИК
НАЙ-ОБИКНОВЕН ПРЕСТЪПНИК
Необикновена европейска копродукция, разчитаща на премерени дози суховат черен хумор и таланта на Кевин Спейси, който с лекота увлича целия филм след себе си и дори докарва някакъв ирландски акцент. Обичайните заподозрени лайт би било едно добро определение за сюжета: гениален дребен престъпник разиграва полиция и прокуратура, докато планира най-великия удар на живота си. Естествено, до самия край никой не знае какво точно се случва зад леката усмивчица, с която Спейси направи десет филма и взе два Оскара. Хм, сетих се за още едно сравнение: нещо средно между Аферата Томас Краун и Две димящи дула. Гледай, гледай.
КРИЛЕТЕ НА ГЪЛЪБИЦАТА
КРИЛЕТЕ НА ГЪЛЪБИЦАТА
Гълъбицата в тази доста заспала екранизация на Хенри Джеймс е Хелена Бонъм Картър, което вече не е на хубаво. Останалите лоши новини са: скандален за времето си, но скучноват за нашето собствено време сюжет (любовен триъгълник от обедняла англичанка, беден англичанин и богата умираща американка); сериозна и неоправдана с нищо продължителност; и най-тъпо заснетата Венеция, която съм виждал на кино. Дори шумният шарен карнавал, който е основа за най-важната сцена във филма, изглежда сив и умрял като канален плъх. В общи линии, Крилете на гълъбицата е нещо като Талантливият мистър Рипли, но без таланта.
ТИГЪР
ТИГЪР
Истинските ценители на А.А.Милн не сдържаха отвращението си още при първия филм на Дисни, който дръзна да захароса любимия им герой, така че по тази линия и продължението не го чака нищо добро. Тигър се затъжава за отдавна изгубеното си семейство и тръгва да го търси, само за да открие, че истинското семейство е сред приятелите, където най-важното е - аре стига бе - любовта. Ако случайно си на осем години и песничките в анимационните филми не те дразнят, приятно гледане. В противен случай ми пиши на познатия адрес, за да ти разкажа най-новия мръсен виц за Мечо Пух.
ИЗКУШЕНИЕТО
ИЗКУШЕНИЕТО
Едуард Нортън прави крачка назад с това филмче, което е продуцирал с подличката мисъл да изкара малко парици и да забие абсолютно невероятната Джена Елфман (къде я крихте досега?!). Второто очевидно не се случва, поне по време на филма (Нортън е католически свещеник; Бен Стилър е равин; Елфман е дрезгава бизнес-пичка, която си държи GSM-a под жартиерата, включен на вибрационен режим; тримата са най-добри приятели от детинство и изведнъж вземат, че се срещат отново; познай какво става после). Мен ако питаш, и първото няма да стане, защото в крайна сметка Изкушението е доста плитка и предсказуема американска комедийка.
Следва продължение...
Джон By би сложил апокалиптичен наплив от вманиачени убийци с тиктакащи бомби в мозъците и реактивни дюзи на задника, Доминик Фаружиа се спира на обща стачка и произтичащите от нея задръствания. Аре сега, нямаше нужда.
ОтговорИзтриване:D:D:D:D:D:D:D
...ще се... пръсна от смях