МЕМЕНТО
Мога и с едно изречение: "по-добре кьсно, отколкото никога - култовата анти-история от Кристъфър Ноулън с жестоко татуирания амнезиак Гай Пиърс и Кари-Ан Мос в единствената си яка роля извън Матрицата", но чувствам, че му трябват още. Например: тежки струи кръв текат към отворена рана. Гилза скача от пода с обичайния гилзен звън и се прибира в пистолет. Тялото става и то от пода, за да се изправи срещу дулото. Следва онова, което англичаните обичат да наричат на неделните си разходки "a bright flash". Внезапно тялото си е живо, здраво и моли за милост. Вече се досети: първите пет минути от Мементо вървят изцяло наобратно. Остатъкът от този разигран в Ел Ей психо-ноар вървят, как да кажа, напред-назад, т.е. започва с края, върви до началото, но принципно се разгръща най-вече чрез едни петминутни парченца линеарно-темпорален наратив, да ме прощаваш. Прибави и главен герой, който търси убийците на жена си, но няма краткосрочна памет (с други думи, започва да търси убийците наново всеки пет-шест минути) и получаваш бравурна анти-холивудска лудост, която е много, мноого slick.
Мога и с едно изречение: "по-добре кьсно, отколкото никога - култовата анти-история от Кристъфър Ноулън с жестоко татуирания амнезиак Гай Пиърс и Кари-Ан Мос в единствената си яка роля извън Матрицата", но чувствам, че му трябват още. Например: тежки струи кръв текат към отворена рана. Гилза скача от пода с обичайния гилзен звън и се прибира в пистолет. Тялото става и то от пода, за да се изправи срещу дулото. Следва онова, което англичаните обичат да наричат на неделните си разходки "a bright flash". Внезапно тялото си е живо, здраво и моли за милост. Вече се досети: първите пет минути от Мементо вървят изцяло наобратно. Остатъкът от този разигран в Ел Ей психо-ноар вървят, как да кажа, напред-назад, т.е. започва с края, върви до началото, но принципно се разгръща най-вече чрез едни петминутни парченца линеарно-темпорален наратив, да ме прощаваш. Прибави и главен герой, който търси убийците на жена си, но няма краткосрочна памет (с други думи, започва да търси убийците наново всеки пет-шест минути) и получаваш бравурна анти-холивудска лудост, която е много, мноого slick.
СИМОН
Необяснимо защо написан, режисиран и продуциран от Андрю Никьл, който свърши такава великолепна работа в Гатака и Шоуто на Труман, Симон е толкова неприятен, холивудски, лъскав и безмилостно плитък, че дори зловещото преиграване на Ал Пачино не е най-лошото нещо в него. Наистина е болезнено да видиш как екип от умни и талантливи хора правят обидно тъп филм, но случаят е точно такъв. Лъчът надежда е Рейчъл Робъртс, но това вече го знаеш.
СМОКИНГ
Последната комерсиална издънка на Джаки Чан започва с дълъг и сложен кадър, в който кристално чистата минерална вода в един завод за бутилиране се проследява обратно до планинския поток, в който тъкмо пикае една сърна. И това вероятно е най-изтънчената шега във филма. Ако стиснеш зъби, Дженифър Лов Хюит в ролята на начинаещ таен агент е радост за окото, но до ключовата й сцена в един басейн има толкова много време, че задрямваш.
НЕБЕСА
След Бягай, Лола - истеричната градска приказка с три различни края а-ла Джани Родари, която отвори очите на повечето европейски зрители за новото немско кино - Том Тиквер малко се поизложи с колебливия Принцесата и воинът, но Небеса определено го връща в първа Бундеслига. Сценарият на филма е на покойния маестро Кшищов Киешловски, а Кейт Бланшет и вундеркиндът Джовани Рибизи са идеален избор за този замислен, вторачен в красотата на всекидневието и почти анти-наративен филм.
ЛУД ПО ТЕБ
Последната комерсиална издънка на Джаки Чан започва с дълъг и сложен кадър, в който кристално чистата минерална вода в един завод за бутилиране се проследява обратно до планинския поток, в който тъкмо пикае една сърна. И това вероятно е най-изтънчената шега във филма. Ако стиснеш зъби, Дженифър Лов Хюит в ролята на начинаещ таен агент е радост за окото, но до ключовата й сцена в един басейн има толкова много време, че задрямваш.
НЕБЕСА
След Бягай, Лола - истеричната градска приказка с три различни края а-ла Джани Родари, която отвори очите на повечето европейски зрители за новото немско кино - Том Тиквер малко се поизложи с колебливия Принцесата и воинът, но Небеса определено го връща в първа Бундеслига. Сценарият на филма е на покойния маестро Кшищов Киешловски, а Кейт Бланшет и вундеркиндът Джовани Рибизи са идеален избор за този замислен, вторачен в красотата на всекидневието и почти анти-наративен филм.
ЛУД ПО ТЕБ
Малко позакъсняла абитуриентска комедийка, която като нищо можеше да даде някоя и друга фашън-идея на позакъсалите местни гимназисти. Откъдето и да погледнеш това филмче, то е жалко - неизвестен ръб и руса патка в главните роли, клиширани до болка ситуацийки и саундтрак на Бритни Спиърс и Бекстрийт Бойс. Лидерката на гимназията иска да свали капитана на баскетболния отбор, но той ходи с една мажоретка и тя решава да му отмъсти, като сваля бунтаря на гимназията; бунтарят на гимназията се променя под благотворното й влияние и започва да си слага гел и да ходи с дрехи от Gap. Бррррр.
ОСТИН ПАУЪРС - ШПИОНИНЪТ ЛЮБОВНИК
ОСТИН ПАУЪРС - ШПИОНИНЪТ ЛЮБОВНИК
Продължението на International Man of Mystery е все така свенливо преведено на български (оригиналното заглавие е игра на думи с Шпионинът, който ме обичаше с Роджър Мур, 1977) и все така неразбираемо за голяма част от туземната публика в една страна, където Бонд-културата на практика отсъства.Този път английският таен агент от клипа на Мадона се връща в любимите си години, 1960-те, където осуетява поредния зловещ план на д-р Злобил. (Майк Майърс изпълнява и двете роли. Естествено.) Новите неща: още един злодей, умалено копие на оригинала, няколко убийствени разкрития и Хедър Греъм. Вероятно си заслужава да го гледаш дори само заради откриващата сцена, в която Майърс вири косматите си крака заедно с един отбор по синхронно плуване.
ХЪРЛИБЪРЛИ
Единственото, което спасява екранизацията на най-известната пиеса на Дейвид Рейб от неприятната прилика с рубриката Телевизионен театър от близкото минало, е самоотверженото актьорско присъствие. Очакват те много и продължителни сцени в театрателен стил, които ту приличат на последния епизод от Четири стаи, ту (особено в края) на нищо не приличат. И все пак, винаги остава удоволствието да гледаш как Шон Пен (в обичайното си истерично/чувствително амплоа, с мустачки), Кевин Спейси (пред-Американски прелести, с изрусена коса), Чаз Палминтери (голям и прост, както обикновено) и дори Мег Райън (най-добрата свирка в Холивуд от средата на 80-те) смъркат, пафкат и остроумничат на високо литературен американски. Ана Пакуин (момиченцето от Пианото) пък директно влиза в групата на бившите талантливи момиченца, превърнали се в настоящи независими икони с големи бюстове (Кристина Ричи, Кирстен Дънст и прочее). Силно начало, няколко безумно професионални сцени в средата, размазан от протяжни монолози край и финални реплики на Пакуин: "Искаш ли да ме чукаш или нещо друго, преди да заспя?" Шон Пен: "Не, не". Пакуин: "Чудесно. Не че не искам, но съм малко уморена". Всички останали също изглеждат малко уморени, но сигурно е нарочно.
РАПСОДИЯ В БЯЛО
В донякъде истеричната вълна от "ново българско кино", която заля фестивалите и специализираните салони в късната есен, първият филм на Теди Москов беше единственото нещо, с което не можеш да сбъркаш. Епизодични скечове, извадени едно към едно от Улицата и разплескани на голям екран без никаква видима връзка? Налице. Маниакална концентрация на камерата върху Мая Новоселска (вземаш оператора на Открадната красота, наяждаш го с нещо, което расте по усойни планински склонове, и му казваш да снима онова дребното с кубинките по същия начин, по който е снимал Лив Тайлър)? Налице. Много, много говорене зад кадър, което варира от гоголски умно до пълни глупости? Налице. Москов е един от малкото хора с визия, която безпогрешно се подчинява на уникалните му артистични критерии и затова си остава безусловен любимец на егоист, дори когато в кратки моменти се представя под нивото си. (Всички легенди на третата възраст в българското кино, снимани на каданс как се смеят със светнали очи на куклено представление, на фона на саундтрак на Антони Дончев, който ти казва как точно да се чувстваш в този момент? Първата слабичка роля на Гърбов в шибаната му кариера? Все някой трябва да е виновен за това.) Иначе Рапсодия в бяло си има приличен сюжет, забавни моменти и дори звук, който не дудне като обичайните хтонични напъни в българското кино - повече от достатъчни качества, за да бъде събитие.
РАПСОДИЯ В БЯЛО
В донякъде истеричната вълна от "ново българско кино", която заля фестивалите и специализираните салони в късната есен, първият филм на Теди Москов беше единственото нещо, с което не можеш да сбъркаш. Епизодични скечове, извадени едно към едно от Улицата и разплескани на голям екран без никаква видима връзка? Налице. Маниакална концентрация на камерата върху Мая Новоселска (вземаш оператора на Открадната красота, наяждаш го с нещо, което расте по усойни планински склонове, и му казваш да снима онова дребното с кубинките по същия начин, по който е снимал Лив Тайлър)? Налице. Много, много говорене зад кадър, което варира от гоголски умно до пълни глупости? Налице. Москов е един от малкото хора с визия, която безпогрешно се подчинява на уникалните му артистични критерии и затова си остава безусловен любимец на егоист, дори когато в кратки моменти се представя под нивото си. (Всички легенди на третата възраст в българското кино, снимани на каданс как се смеят със светнали очи на куклено представление, на фона на саундтрак на Антони Дончев, който ти казва как точно да се чувстваш в този момент? Първата слабичка роля на Гърбов в шибаната му кариера? Все някой трябва да е виновен за това.) Иначе Рапсодия в бяло си има приличен сюжет, забавни моменти и дори звук, който не дудне като обичайните хтонични напъни в българското кино - повече от достатъчни качества, за да бъде събитие.
ПАНИК-СТАЯ
Началните надписи на Паник-стая те предизвикват доволно да потриеш ръце, да се наведеш към съседката си в киното и възбудено да й прошепнеш нещо за безкомпромисния, демоничен професионализъм на Дейвид Финчър - който очевидно отново се е просмукал от първия до последния метър на лентата. Внимавай обаче през следващите 111 минути от филма. Паник-стая е безкрайно далеч от динамиката на Боен клуб и съмнителните му ърбън-философски лафчета, които вероятно знаеш наизуст. (Единственият очевиден свързващ признак между двата филма е невиждано прецизната операторска работа на същия Конрад Хол.) Както става ясно съвсем скоро, цялото действие се развива в една-единствена къща и включва петима актьори: трима крадци-взломаджии (чудесният тандем Форест Уитакър - Джаред Лето плюс фарсово мистериозния Дуайт Йоукъм), и двете обитателки на къщата - млада майка и още по-младата й дъщеря. Противно на очакванията, няма абсолютно никакво значение кой играе майката (първоначалният избор Никол Кидман все пак има необявена епизодична роля във филма като гласа на новото гадже на съпруга по телефона). Въпреки че дава нов смисъл на определението "камерен", Паник-стая е много далеч от драматизма и дълбоката характеризация на телевизионния театър, и всъщност изобщо не разчита на актьорите си (добре де, Джоди Фостър е майката). Подобно на Прецакването, той не разчита и на изненади в сюжета. Дo последния нощен кадър, в който вятърът подхваща проклетите пари и ги разпилява във въздуха, Паник-стая е архетипен до баналност. Точно в това е смисълът му - от всички филми на Финчър досега (дори незаслужено подценявания Играта) този се доближава най-плътно до идеята за модерна градска приказка. Мит за доброто, злото и неизвестното, които продължават играта си с нови пионки в любимите на Финчър безлични градове, но все още завършват наравно.
Така. Казах си го. Вече можем да въздъхнем с облекчение и да чакаме двайсет и първия филм за Джеймс Бонд, който Финчър е обещал да режисира.
БЛЕЙД II
Уесли Снайпс е близо до абсолютната нула на куул-термометъра, издържан в черно (очила, кожени дрехи, черни татуировки на черна кожа) и сребърно (куршуми, покритие на меча, шипове, бумеранги и спринцовки за мятане, пълни с чеснов разтвор). Блейд II е по-остър, по-бърз и просто по-добър от оригинала, колкото и да ти е трудно да го повярваш. За тези, които са пристигнали току-що: Блейд е половин човек, половин вампир и пълен негодник, когато нещата опрат до сражения с неприятните му нощни братовчеди. Сраженията така или иначе заемат по-голямата част от работния му ден, но този път залозите са още по-големи, защото на сцената излизат Жетварите - половин вампири, половин гигантски насекомоиди (предишният филм на режисьора Гилермо Дел Торо все пак е Мимикрия), които пият кръвта на вампири и хора наред, и изобщо са много кофти копелета. Дамаскинос, шефът на нелегалната вампирска организация, е принуден да прибегне до помощта на Блейд, за да ги избие до крак, но понеже това се оказва прекалено трудно дори за Снайпс, зачислява към него Кървавата глутница: нещо като елитни вампирски военни части, предвождани от забележителния Рон Пърлман.
40 ДНИ И 40 НОЩИ
БЛЕЙД II
Уесли Снайпс е близо до абсолютната нула на куул-термометъра, издържан в черно (очила, кожени дрехи, черни татуировки на черна кожа) и сребърно (куршуми, покритие на меча, шипове, бумеранги и спринцовки за мятане, пълни с чеснов разтвор). Блейд II е по-остър, по-бърз и просто по-добър от оригинала, колкото и да ти е трудно да го повярваш. За тези, които са пристигнали току-що: Блейд е половин човек, половин вампир и пълен негодник, когато нещата опрат до сражения с неприятните му нощни братовчеди. Сраженията така или иначе заемат по-голямата част от работния му ден, но този път залозите са още по-големи, защото на сцената излизат Жетварите - половин вампири, половин гигантски насекомоиди (предишният филм на режисьора Гилермо Дел Торо все пак е Мимикрия), които пият кръвта на вампири и хора наред, и изобщо са много кофти копелета. Дамаскинос, шефът на нелегалната вампирска организация, е принуден да прибегне до помощта на Блейд, за да ги избие до крак, но понеже това се оказва прекалено трудно дори за Снайпс, зачислява към него Кървавата глутница: нещо като елитни вампирски военни части, предвождани от забележителния Рон Пърлман.
40 ДНИ И 40 НОЩИ
Непретенциозна комедия за отказването от секса, която започва като новия Любовни квартири, продължава като новия Ах, тази Мери и завършва като новия Безсъници в Сиатъл. Идеалният филм за двойки - достатъчно романтичен и стилен за Нея, и достатъчно просташки и секси за Него. Джош Хартнет, все по-самоуверен в ролята на подрастващ секс-символ на годината (нещо като новия Мат Деймън, но без пъпки), е уеб-дизайнер в малка дот-ком фирма в Сан Франциско, където всички служители са двайсет и нещо годишни, всички момчета носят Т-шърти върху фанелки с дълги ръкави, а всички момичета са ебати яките пички. Насърчаван от приличащия на пор свой съквартирант (Паоло Костанзо - нещо като новия Джейсън Бигс, но по-кльощав), той системно рути за по една нощ десетки разнообразни мацки, за които ти би убивал, като се опитва да преодолее загубата на приятелката си, сгодена за друг. Това не върши работа и в началото на Великите пости Джош взема екстремното решение да се откаже от секса за 40 денонощия, за да си възвърне контрола върху живота си. Никакъв секс. Никакво (цитирам доста точно) целуване, смучене, щипане, пляскане и оборване. Никакви чекии. Приятелите му, естествено, веднага организират интернет-залагане за точния ден, в който ще наруши клетвата. Залагащите, естествено, веднага започват да играят нечестно, като му пускат виагра в сока, колежки-нимфоманки и предложения да се предаде, за да делкат джакпота. Някъде към този момент във филма влиза, и тук ще те помоля да станеш и да си свалиш шапката, Шанин Сосамън във втората си роля след Като рицарите. Шанин (нещо като новата секс-икона в киното), е почти непоносимо градска парти-гърла, която работи в интернет-цензора CyberNanny и след обичаен работен ден в офиса й се драйфа дори при мисълта за свирка. Двамата, естествено, се влюбват до полуда, но Джош отказва да наруши обета си, така че след разни досадни перипетии (вече сме в Безсъници в Сан Франциско) се стига до една смазваща сцена, в която двамата правят едни неща с няколко стръка азалия, а Шанин е само по едни миниатюрни черни бикини, извинявай, отивам да си излея една кана натрошен лед в боксерите. На Джош Хартнет му свърши работа.
СНЕЖНИ КУЧЕТА
Куба Гудинг Джуниър е млад, добре гледан зъболекар с практика в Маями, който обича бледозелените кабриолети, момичетата по алеите за джогинг и собствената си физиономия, която е разлепена по автобусите (кой ли пък в Маями се вози на автобус?). Той е много забавен, но забавното всъщност тепърва предстои, защото - дръж се - асистентът му в зъболекарския кабинет е не друг, а Сиско. Един слънчев ден Куба получава завещание, от което се разбира, че е осиновен, а истинските му родители са от Аляска. Чернокожият зиморничав зъболекар хваща самолета, за да си прибере завещаното, което се оказва един впряг злобни хъскита и шейна за състезания. Това е много смешно. На това място си тръгнах, но си забравих шапката в киното, така че се наложи да се върна към края на филма, когато Куба участваше в някакво състезание за шейни с хъскита, а истинският му баща (Скот Глен, явно неизбежен във всички филми за дивата природа) си беше счупил крака или нещо подобно. Накрая Куба спечели състезанието и се ожени за една мазничка ескимоска, баща му - за втората му майка от Маями, а алфа-кучето от впряга - за помиярката Нана. Готово, няма нужда да го гледаш.
МАШИНАТА НА ВРЕМЕТО
Този филм не е първият случай, когато Холивуд е пуснал добър класически роман в блендера, за да го направи на кайма, но според мен е първият, в който копчето на блендера е натиснато от роднина на автора. Машината на времето е режисиран от Саймън Уелс, правнукът на писателя, който самодоволно обясни решението си да извади сатиричното представяне на класовата борба от своята версия, защото "днес не е актуална". Очевидно интелигентността не се предава по наследство. В новата версия пътешественикът във времето, изигран от Гай Пиърс, не просто отива 800 000 години в бъдещето, а успява да предизвика огромна експлозия, която избива всички Морлоци - но не и преди да успее да избяга на косъм с плонж. Вместо да се хване с интересните парадокси на пътуването във времето (загатнати дори в откровено семейни филми като Завръщане в бъдещето и Терминатор), сценарият на филма предпочита да се дъни по най-тъпите начини (например, ако Гай Пиърс е човек, който може да влезе в ръкопашен бой с няколко триметрови Морлока, защо просто не изби зъбите на онзи бандит в началото, заради когото изобщо започна цялата история?). Не си губи времето.
ЗНАК НА СЪДБАТА
СНЕЖНИ КУЧЕТА
Куба Гудинг Джуниър е млад, добре гледан зъболекар с практика в Маями, който обича бледозелените кабриолети, момичетата по алеите за джогинг и собствената си физиономия, която е разлепена по автобусите (кой ли пък в Маями се вози на автобус?). Той е много забавен, но забавното всъщност тепърва предстои, защото - дръж се - асистентът му в зъболекарския кабинет е не друг, а Сиско. Един слънчев ден Куба получава завещание, от което се разбира, че е осиновен, а истинските му родители са от Аляска. Чернокожият зиморничав зъболекар хваща самолета, за да си прибере завещаното, което се оказва един впряг злобни хъскита и шейна за състезания. Това е много смешно. На това място си тръгнах, но си забравих шапката в киното, така че се наложи да се върна към края на филма, когато Куба участваше в някакво състезание за шейни с хъскита, а истинският му баща (Скот Глен, явно неизбежен във всички филми за дивата природа) си беше счупил крака или нещо подобно. Накрая Куба спечели състезанието и се ожени за една мазничка ескимоска, баща му - за втората му майка от Маями, а алфа-кучето от впряга - за помиярката Нана. Готово, няма нужда да го гледаш.
МАШИНАТА НА ВРЕМЕТО
Този филм не е първият случай, когато Холивуд е пуснал добър класически роман в блендера, за да го направи на кайма, но според мен е първият, в който копчето на блендера е натиснато от роднина на автора. Машината на времето е режисиран от Саймън Уелс, правнукът на писателя, който самодоволно обясни решението си да извади сатиричното представяне на класовата борба от своята версия, защото "днес не е актуална". Очевидно интелигентността не се предава по наследство. В новата версия пътешественикът във времето, изигран от Гай Пиърс, не просто отива 800 000 години в бъдещето, а успява да предизвика огромна експлозия, която избива всички Морлоци - но не и преди да успее да избяга на косъм с плонж. Вместо да се хване с интересните парадокси на пътуването във времето (загатнати дори в откровено семейни филми като Завръщане в бъдещето и Терминатор), сценарият на филма предпочита да се дъни по най-тъпите начини (например, ако Гай Пиърс е човек, който може да влезе в ръкопашен бой с няколко триметрови Морлока, защо просто не изби зъбите на онзи бандит в началото, заради когото изобщо започна цялата история?). Не си губи времето.
ЗНАК НА СЪДБАТА
Новият Един прекрасен ден - безсрамна, самодоволна любовна история, изтъкана от романтични съвпадения, гротескни комедийни моменти, театрални емоции и много, много чаровни муцки - както от страна на Кейт Бекинсейл (уверено продължаваща падението си след Пърл Харбър), така и на принципно нелошия Джон Кюсак. Те се срещат в Блумингдейлс, представи си, няколко дни преди Коледа, където едновременно посягат към последния чифт черни кашмирени ръкавици. (И аз много мразя, когато кашмирените ръкавици свършат точно пред мен, побърквам се направо.) Те имат гаджета. Затова тя предлага всеки да си напише номера на произволно избран носител (съответно Любов по време на холера на Маркес и банкнота от пет долара, любопитко) и да си го завре отзад, така че съдбата да реши дали някога да се видят отново. Предполагам, че в края на филма и това е станало.
МЪЖЕ С ТОКЧЕТА
Този филм е позор за седмото изкуство, американския начин на живот и човешката цивилизация изобщо. В сравнение с Мъже с токчета дори Американски пай 2 прилича на екранизация по Анаис Нин. Трима пръдливи изроди от общежитието К.О.К. (като "кур" на английски, ха-ха) са изхвърлени оттам и се нанасят в женското общежитие Д.O.Г. (като "джофра" на английски, ха-ха-ха), преоблечени като три много грозни жени. Една седмица там ги кара да осъзнаят, че отношението на мъжете към жените е неправилно, защото дори новите им съквартирантки (например момиче-гигант и французойка с кичури под мишниците и брада) са интересни и нежни човешки същества. Междувременно най-женственият от тях става най-добрата приятелка на вманиачената на тема права на жените председателка на Д.О.Г. (Сейджмилър) и двете стоят до късно, за да си клюкарят и да си лакират ноктите на краката.
ДЖОН КЮ
МЪЖЕ С ТОКЧЕТА
Този филм е позор за седмото изкуство, американския начин на живот и човешката цивилизация изобщо. В сравнение с Мъже с токчета дори Американски пай 2 прилича на екранизация по Анаис Нин. Трима пръдливи изроди от общежитието К.О.К. (като "кур" на английски, ха-ха) са изхвърлени оттам и се нанасят в женското общежитие Д.O.Г. (като "джофра" на английски, ха-ха-ха), преоблечени като три много грозни жени. Една седмица там ги кара да осъзнаят, че отношението на мъжете към жените е неправилно, защото дори новите им съквартирантки (например момиче-гигант и французойка с кичури под мишниците и брада) са интересни и нежни човешки същества. Междувременно най-женственият от тях става най-добрата приятелка на вманиачената на тема права на жените председателка на Д.О.Г. (Сейджмилър) и двете стоят до късно, за да си клюкарят и да си лакират ноктите на краката.
ДЖОН КЮ
Дензъл Уошингтън, във върхова форма след Оскара си за Тренировъчен ден, с лекота се превъплъщава в Джон Куинси "Кю" Арчибалд: ядосан, но солиден съпруг и баща на единствено дете в бедно семейство, което изпитва сериозни финансови затруднения в мелачката на съвременната американска икономика. След един инцидент в час по физическо малкият му син получава някаква неприятна сърдечна криза и е откаран в скъпа високотехнологична болница, където трябва да го оперират, Джон Кю е шокиран, а после и бесен, когато научава, че шибаната му медицинска осигуровка не покрива цената на операцията, а шибаната здравна каса не може да направи нищо по въпроса. Робърт Дювал, Джеймс Удс, Ан Хеши и Рей Лиота (в ролята на паметно нареченият шеф на полицията Гъз Монро) са многобройните лица на системата, която отказва да разбере проблема на отделния данъкоплатец.
КРАЛЯТ НА СКОРПИОНИТЕ
КРАЛЯТ НА СКОРПИОНИТЕ
Дуейн "Скалата" Джонсън с нечовешки усилия успява да прегази час и половина екранно време, без нито веднъж да повдигне прословутата си дясна вежда, но това е единствената изненада във филма. Всички останали актьори излизат пред камерата с огромни плакати-сандвичи, на предната страна на които пише "Аз съм ходещо клише", а на задната "Обаче не ми пука". Действието се развива в абсурдно неясното минало, което съществува единствено зад стените на няколко снимачни павилиона в Западен Холивуд, и включва злия пълководец Мемнон и пророчицата Касандра, които управляват град на име Содом, докато Скалата (героят му, кой знае защо, се казва Матей и е от "Акадия") не отива да им обясни кой е новият Арнолд Шварценегер. По екраните този месец: бой със закривени мечове, стрелба с пет-шест горящи стрели едновременно и брадати злодеи, които се хвърлят срещу Скалата с боен вик "Аллах!"
СВАЛЯЧЪТ ХАЛ
Странно нежен, лиричен и (почти) благовъзпитан, Свалячът Хал отбелязва следващата стъпка в кариерата на братята Фарели. Главният герой Хал, както става ясно от българското заглавие, е компулсивен сваляч. Както пък става ясно от един поглед към изпълнителя на ролята, той не отбелязва особени успехи в това отношение. Омагьосаният кръг се разкъсва едва когато Хал попада в един заседнал асансьор със специалиста по самоактуализация Тони Робинс (изигран със смел кастинг-прийом от специалиста по самоактуализация Тони Робинс), който го убеждава, че трябва да търси в жените само вътрешната красота. Мигновеният резултат от това е серия успешни свалки на жени, които Хал възприема като поредица сексбомби. Най-добрият му приятел, шампионът по пръдни ("лиричен" ли казах?) Маврицио, ги възприема такива, каквито изглеждат. Повярвай ми, никоя от тях няма да се снима за Playboy.
ГАДНЯРЪТ
Честно казано, историята на този филм (римейк на класическия Най-дългият ярд на Робърт Олдрич, с Бърт Рей- нълдс, 1974), към днешна дата ме интересува също толкова, колкото и резултатите от световното в Мексико - т.е. много, много малко. За зрителите от това поколение Гаднярът не е нищо повече от прозрачно усилие на Матю Вон (продуцент на Две димящи дула и Гепи, да изкара малко кинти в обедната почивка, докато Гай Ричи е отишъл да удари една пишка на Мадона. Бившият капитан на английския национален отбор Дани Миън (в ролята: бившия капитан на уелския национален отбор Вини Джоунс) попада в един от затворите на Нейно Величество, след като се напива като куче и удря два-три шамара на няколко полицаи в един бар. В крайна сметка той отново излиза на терена като капитан на отбора на затворниците за най-важния мач в живота си, и т.н., и т.н.
СПАЙДЪРМЕН
Човекьт-паяк е най-куул от всички супергерои от комиксите на Marvel. Ето защо:
■ той е по-човечен от Блейд, пo-харизматичен от всички Х-Men, взети заедно, пo-уязвим от Батман и no-ефектен от Хълк
СВАЛЯЧЪТ ХАЛ
Странно нежен, лиричен и (почти) благовъзпитан, Свалячът Хал отбелязва следващата стъпка в кариерата на братята Фарели. Главният герой Хал, както става ясно от българското заглавие, е компулсивен сваляч. Както пък става ясно от един поглед към изпълнителя на ролята, той не отбелязва особени успехи в това отношение. Омагьосаният кръг се разкъсва едва когато Хал попада в един заседнал асансьор със специалиста по самоактуализация Тони Робинс (изигран със смел кастинг-прийом от специалиста по самоактуализация Тони Робинс), който го убеждава, че трябва да търси в жените само вътрешната красота. Мигновеният резултат от това е серия успешни свалки на жени, които Хал възприема като поредица сексбомби. Най-добрият му приятел, шампионът по пръдни ("лиричен" ли казах?) Маврицио, ги възприема такива, каквито изглеждат. Повярвай ми, никоя от тях няма да се снима за Playboy.
ГАДНЯРЪТ
Честно казано, историята на този филм (римейк на класическия Най-дългият ярд на Робърт Олдрич, с Бърт Рей- нълдс, 1974), към днешна дата ме интересува също толкова, колкото и резултатите от световното в Мексико - т.е. много, много малко. За зрителите от това поколение Гаднярът не е нищо повече от прозрачно усилие на Матю Вон (продуцент на Две димящи дула и Гепи, да изкара малко кинти в обедната почивка, докато Гай Ричи е отишъл да удари една пишка на Мадона. Бившият капитан на английския национален отбор Дани Миън (в ролята: бившия капитан на уелския национален отбор Вини Джоунс) попада в един от затворите на Нейно Величество, след като се напива като куче и удря два-три шамара на няколко полицаи в един бар. В крайна сметка той отново излиза на терена като капитан на отбора на затворниците за най-важния мач в живота си, и т.н., и т.н.
СПАЙДЪРМЕН
Човекьт-паяк е най-куул от всички супергерои от комиксите на Marvel. Ето защо:
■ той е по-човечен от Блейд, пo-харизматичен от всички Х-Men, взети заедно, пo-уязвим от Батман и no-ефектен от Хълк
■ той е единственият супергерой, който сам шие характерния си костюм; имиджът му се променя, докато набира опит и самочувствие
■ животът му е най-реалистичен и близък до този на зрителя - Питър Паркър учи в колеж, работи като фотограф на свободна практика, грижи се за възрастната си леля-вдовица, поддържа някакъв социален живот с приятелите си и ухажва Мери Джейн, докато еднолично се бори с престъпността.
Спайдърмен е най-великолепният игрален филм, правен по комикс на Marvel. Ето защо:
■ декорите и специалните ефекти, за които е отишла основната част от бюджета, са проектирани от Стан Лий, създателят на оригиналните комикси, така че атмосферата е максимално близка до най-добрия им период от края на 70-те, когато много критици ги смятат за пълноправен поп-арт
Спайдърмен е най-великолепният игрален филм, правен по комикс на Marvel. Ето защо:
■ декорите и специалните ефекти, за които е отишла основната част от бюджета, са проектирани от Стан Лий, създателят на оригиналните комикси, така че атмосферата е максимално близка до най-добрия им период от края на 70-те, когато много критици ги смятат за пълноправен поп-арт
■ Сам Райми е успял да извади най-доброто от и без това талантливите си актьори, които с измамна лекота балансират между емоционалната сложност и дълбочина на истинския живот и турбо-усещанията, свързани с живота на супергерои
■ филмът включва епизодична, но ужасно важна роля на независимата икона Питър Стормаре (Фарго, Танцьорка в мрака).
Спайдърмен 2: през 2004.
Край.
Ще призная, че съм чел ревютата на Русев (и не само неговите, а и тези на Жеков и Нойзи) с настървен интерес и плаха боязън, дали тези серсеми, не са нахрачили филм който съм харесал. И ми ставаше густо, когато техните вкусове съвпадаха с моите. ОБАЧЕ... така беше тогава. С времето осъзнах, че подобен тип ревюта, колкото и да са оригинални приучават идващите и следващите, да им подражават и да не ги ебе за това дали трябва да имат някаква кинокултура, за да правят ревюта по списания, вестници и телевизия. Всеки изгледал 100-200 филма на компютъра ставаше кинокритик и всяка година нещата ставаха все по неспасяеми и отвратителни. Докато се стигна до откровена чалга. ДА, въпросните момчета от сп. Егоист имаха и имат дар слово, но точно защото го притежаваха, можеха да си позволят, да не са наясно с киното, но да правят интересно тълкуването на заглавия и сюжети. Бедата е, че тези които взеха пример от модела, нямаха покритие в писането... за познаване на въпросното изкуство да не говорим. Предполагам, че Русев този казус едва ли го е занимавал- просто се е радвал на интереса който предизвиква и как реди думичките. А и едва ли има вина, че критерия след него е бил точно никакъв и че всеки с word и cd, практически е бил готов критик. Та, да... едно време ме забавляваха... с времето обаче разбрах, че по скоро не са били полезни...
ОтговорИзтриванеп.п. а и след това ревютата на Борето Колев ми показаха, че можеш да познаваш киното и въпреки това, да пишеш от сърце и талантливо...
Нямаш представа колко си прав. :) Дори мога да боравя с имена/никове по въпроса кой как се е influence-нал. :)
Изтриване