С голяма благодарност към pope
за ъплоуднатите сканове от броевете
на Егоист с ревюта на Богдан Русев,
липсващи в предните части.
ГЛАДИАТОР
Разказват, че когато продуцентите на Гладиатор се спрели на Ридли Скот като единственият режисьор, способен да предаде нормални човешки емоции посред екшън-сцени с невъзможно епични пропорции, му занесли една репродукция, на която римски император с вдигната ръка и пълни устни се готвел да определи съдбата на бойците на арената. Въпросният кадър наистина го има и Хоакин Финикс изиграва узурпатора Комодус с невероятна сплав от мрачна нежност и кървава амбиция, способни да решат съдбата на цели нации с един-единствен жест. Но ми се струва, че най-силният момент в Гладиатор все пак е в самото начало, когато Максимус (Ръсел Кроу в блестяща форма), доблестен, солиден и безмилостен, прокарва ръка през житните класове на мястото на последната битка на Империята срещу варварите - битка, която продължава почти 20 минути и засенчва всяка батална сцена в киното с оглушителна експлозия от огън, кръв и удари с тежест, разтърсваща седалките в салона. След насилствената смърт на император Марк Аврелий (Ричард Харис, стара школа) верният Максимус е продаден в робство, а семейството му е избито. Следващите два часа от филма проследяват пътя му към отмъщението, което неизбежно минава през единственото място в Рим, където робите имат силата на императори: арената. Гладиатор е гигантски, агресивен, задъхан и потресаващо исторически - Спартак или Бен Хур на новото хилядолетие. Гладиатор също така е лиричен, визуален, изтънчен и тихо човешки, какъвто трябва да бъде всеки филм за другата страна на насилието, финалният сблъсък между Кроу и Финикс неизбежно придобива митологични пропорции, в който всеки детайл в огромното пано е плътно наситен с учудващо простото послание, познато още от трейлърите: "Това, което правим в живота си, отеква във вечността". За мен обаче незабравимият цитат идва от разговора на Кроу с един от приятелите му гладиатори в навечерието на битката, когато го откриват да се моли пред статуетките на избитото си семейство. "Какво казваш на сина си?", пита робът. "Да бъде смел и честен и да внимава, когато язди". "А на жена си?" Кроу мрачно се усмихва: "Не е твоя работа".
ПАТРИОТЪТ
Роланд Емерих доста умно се е покрил в този филм - както в рекламната кампания, която разчита далеч повече на безотказното присъствие на Мел Гибсън и неизбежните сравнения със Смело сърце, отколкото на фрази от типа "от създателите на Годзила", така и на самата лента, където доброволно е отстъпил водещата роля на оператора (Калеб Дешанел, Ана и кралят). Резултатът е съвсем приличен епос за Войната за независимост, към който непредубеденият зрител може да изпита дори симпатия. Патриотът в никакъв случай не е гениален - най-малко заради безочливо милитаристичното си послание, което отделни герои неубедително се опитват да тушират с разни култови реплики ("Кой може да оправдае смъртта?"), но излъчва успокояващото послание, че някъде все още има хора, които просто отиват и си вършат работата. Като Мел Гибсън например, който си я върши по обичайния завладяващ начин. Ако си говорим съвсем конкретно, в Патриотът има две сцени, които няма да забравиш още на излизане от салона: атаката на Гибсън срещу английската рота, пленила най-големия му син (при която самостоятелно убива двадесет души в близък план); и първите думи на отчуждената му дъщеричка му Сюзън ("Ще кажа каквото поискаш, само не заминавай отново"). Тук и най-коравосърдечните критици преглъщат тежко и избърсват по една издайническа сълза. Както се полага на исторически филм от такава величина (виж Жана Д'Арк), в него участва Чеки Карио. Чеки Карио би могъл да бъде тема на отделна студия, така че тук ще цитирам само една реплика на героя му - френски лейтенант, изпратен на помощ на американското опълчение, който продължително се кипри в палатката си преди решителната битка: "Ако ще умирам, поне да бъда добре облечен". Vive le France, vive le liberte.
ТРЕСКА ЗА ШОУ
Един чудесен и невероятно глупав филм за най-елитното танцово училище в Ню Йорк, което приема по 15 души годишно от цялата планета. Както можеш да предположиш, въпросните 15 души са: симпатична руса мацка с добра душа, която не е перфектната балерина, но наистина обича танца; най-добрият й приятел, който е весел чернокож гей; една нахакана мулатка, която прикрива ранимата си душевност зад агресивно поведение; един почти нечленоразделен руснак, който пие водка и танцува като фавн; една злобна, но адски талантлива кучка, която всъщност май не е чак толкова лоша, особено след като открива любовта; и 10 истински танцьора, които придават достоверност на цялата история. Както си пише и на плаката, Треска за шоу е новият Флашданс: главозамайващо тъп, тотално едноизмерен и адски забавен.
СПОКОЙНОТО ЕЗЕРО
Ако вече си видял рекламата на този филм (огромен бутафорен крокодил е зейнал зад изрусената Бриджит фонда), вероятно е късно да те убеждавам, че всъщност не е чак толкова лош. Сравненията с Анаконда (заради сюжета) или Туистър (заради Бил Пулман) не са съвсем неуместни, но наистина трябва да се признае, че Спокойното езеро е на няколко метра по-долу от тях в класацията от "мигновена класика" до "направо на видео". Крокодилът обаче хич не е лош, напрежение не липсва, а Оливър Плат е чудесен в ролята на ненормален професор по митология, който обожествява влечугите и предлага на местните полицайки да се съвъкупляват с него след втората реплика от разговора. (Първата е: "Трябва да ти кажа, че имаш страхотни големи цици".) Има и една разтърсваща сцена, но за да не ти издам историята, мога само да изброя участниците в нея: крава, бабичка и влечуго с размерите на автобус.
ВЪРНИ СЕ ПРИ МЕН
Окей, ето за какво става въпрос: Дейвид Духовни е способен архитект и любящ съпруг на способна любяща зооложка; двамата имат куче, правят всичко заедно и са много щастливи, способни и любящи. Мини Драйвър е млада жена със сърдечна недостатъчност, която се нуждае от трансплантация на сърце. Семейство Духовни катастрофира; съпругата загива; сърцето й отива при Мини Драйвър. Година по-късно Дейвид Духовни и Мини Драйвър се запознават случайно в един италиано-ирландски ресторант, където тя сервира, а той яде, влюбват се и са много щастливи. После тя случайно разбира чие сърце носи и му казва. Той я напуска, но после се връща. Край. Изборът е твой, скъпи читателю.
ЩАСТЛИВИ В ТЕКСАС
Леко тъпичка независима американска комедия, на моменти твърде ексцентрична за предполагаемата си публика (отегчени от живота и жегите редови зрители), а през останалото време твърде плоска за когото и да било. Двама избягали затворници се озовават в малкото градче Хепи, където няма варненски ресторант за бързо хранене, а недостиг на организатори за конкурси за красота. След като ги вземат за двама липсващи мениджъри-гейове, те решават да изиграят ролята докрай, за да приспят вниманието на полицията и да оберат местната банка. Следват безброй забавни перипетии. Една от малкото причини да не повърнеш още сега, е Уилям Мейси, който прави чудесна малка роля като шериф-хомосексуалист, влюбен до уши в Джеръми Нортъм.
ФАНТАЗИЯ 2000
Повече от петдесет години след оригиналния филм, Дисни отново се завръща към идеята си да прави concert pictures, вероятно разчитайки на технологията IMAX, която би трябвало да превърне фантазия 2000 във визуално-звукова феерия. Дори с IMAX обаче филмът си остава доста странна некомерсиална приумица и нещо ми подсказва, че следващата серия от продълженията ще се казва поне Фантазия 2050. От седемте пиеси във филма впечатляват Римски пинии (Оторино Респиги; сънищата за летене на семейство арктически китове); Рапсодия в синьо (Гершуин; Ню Йорк от времето на композитора в свръхскоростна карикатурна плетеница от истории); Помпозен марш (Едуард Енгър; историята за Ноевия ковчег, starring Доналд Дък); и Жар-птица на Стравински (невероятно мащабна анимация с митологичен уклон, напомняща на стилистиката на Принцеса Мононоке).
СЕКРЕТНА ОТБРАНА
Неясна и мрачна френска история, издържана в затворени пространства и параноични диалози. Перспективен учен, който работи по секретен проект за производство на оръжие, загива при неизяснени обстоятелства. Дъщерята (нервна парижанка с хибернирал емоционаен живот) и синът му (един от онези френски младежи, които много се вълнуват и карат мотопед) с известно право решават, че го е убил съдружникът му (полудемоничен мъжага с импозантното излъчване на Дюма). Последният от своя страна спи с майка им. Секретна отбрана разчита на вбесяващо муден развой и старателно стилизирани сцени, които някакси се запомнят, въпреки че са напълно безмислени.
СЕМЕЙСТВО ФЛИНТСТОУН 2
Безбрежно глупав филм, който стои на светлинни години дори от предшественика си (покрай Кайл Маклоклън в първия флинтстоун все пак пробляскваха отделни искрици хумор). Някакви неизвестни кретени играят ролите на нетолкова-любимите ни анимационни герои (Стивън Болдуин е Барни, бедничкият), сценарият на практика от съства, шегичките са просташки, а животните - нарисувани на компютър и залепени толкова некадърно до актьорите, че страх те хваща. Дори на дечицата този филм едва ли ще хареса, защото Уилма е абсолютна вещица с басов глас, който ще ги прогони с писъци от салона. Историята накратко: Барни и Фред се запознават с Бети и Уилма. Последната е богата като Крез, а Фред е тъп като гъз. Общо взето, това е. Този път дори саундтракът не струва.
ЛОША КОМПАНИЯ
Тийнейджърка от неголямо френско градче, която доста прилича на една моя съученичка от гимназията, изпитва обичайните за възрастта си терзания: какво да облече сутрин, ще я пуснат ли на купон за Нова година и т.н. После си намира по-голяма приятелка, която пуши Марлборо и е спала с четири момчета. Още по-после си намира и едно чорлаво бунтарско гадже. Двамата се държат за ръце, тичат по улиците и спят заедно. Точно когато започваш да се унасяш, гаджето решава да замине за Ямайка и му трябват пари за билет. За да ги спечели, малката му сладка приятелка започва да прави свирки в местния парк всеки ден от 17:30 до 18:00, по 50 франка парчето. Честно. Ако си падаш по подобни обрати или те вълнува европейският дебат за възрастовите граници на педофилията, Лоша компания е точно за теб. Иначе е ослепително тъп.
ДО КРАЕН ПРЕДЕЛ
Мартин Скорсезе се връща на улиците на Ню Йорк В началото на 90-те, но ако очакваш от него нещо като Шофьор на линейка, ще останеш излъган. Въпреки темата си (Никълъс Кейдж е преуморен, алкохолизиран санитар от Бърза помощ, който вижда духовете на загиналите пациенти), До краен предел нито веднъж не залита в техническата вакханалия, която човек има право да очаква тези дни. С изключение на няколко накриво поставени камери и един-единствен халюцинаторен момент (декоративни рибки обясняват на Кейдж, че собственикът им е японският Сънчо), този филм спокойно би могъл да бъде сниман в същата година като Шофьор на такси, фактът, че го гледаме сега, сигурно трябва да означава нещо. Например това, че Скорсезе (подобно на Тарантино с Джаки Браун) може да си позволи да бъде зрял, без да стане скучен. Няма много режисьори, на които да им се разминат два часа мръсни улици, изперкали типове и една болница, която изглежда като тъмната страна на Спешно отделение. Нещо повече, Скорсезе като че ли е успял да зарази целия си екип с този номер: Джон Гудман играе вечния си истеричен дебелак, Том Сайзмор - агресивното тумбесто копеле, Патриша Аркет - кучката от крайния квартал, а Никълъс Кейдж - проблемния небръснат тип със зачервени очи. Но това, което в друг филм би било преговаряне на роли, в До краен предел носи силата на някаква нова архетипност - сякаш гледаш как пред очите ти се прави легенда. От друга страна, не е изключено - ако за миг забравиш, че Скорсезе подлежи на безпрекословно уважение в качеството си на култов режисьор - и да му теглиш една майна за изгубеното време. Защото в годината на Боен клуб няма как да не ти хрумне еретичната мисъл, че за съвременното кино динозаврите на 70-те все повече се превръщат в херметична тайфа чичковци, които си разказват един на друг колко са велики. И може би е време да спреш да им вярваш.
ВСЯКА ЕДНА НЕДЕЛЯ
Новият филм на Оливър Стоун като нищо ще стане причина за въвеждането на задължителни каски в киносалоните. Определен от собствения си режисьор като военен филм, Всяка една неделя излиза на фронтовата линия на американския футбол с енергията на новобранец във Виетнам, на когото ей-сега ще му пръснат главата. В калейдоскопа от счупени вратове, хвърчащи наляво-надясно прешлени и едно извадено на терена око обаче най-сериозно ще пострада невинната душа на зрителя, защото Стоун работи с големия парен чук на емоциите по-добре отвсякога. Повечето от парчетата в саундтрака залагат на тътнещ бас, който предизвиква почти физическа реакция (така че след прожекцията се чувстваш като пребит) - и визията сякаш постоянно бърза да ги догони с яростни близки планове като удари в мутрата, следвана по петите от сериозен диалог и разни технически шашми (звукът заглъхва, цветовете падат, камерата се тресе, знаеш го Оливър Стоун). Вероятно вече ти е направило впечатление, че на плаката няма нито едно случайно лице. Оказва се, че няма нито едно случайно лице в целия филм. Стоун не си играе на шикалки и дори когато му трябва човек за епизодичната роля на спортен лекар, той си вика Джеймс Удс. Отборът е предвождан от Ал Пачино в поредната му безупречна композиция на тема "застаряващ вълк-единак със старомодни, но верни мъжки разбирания за живота" и Камерън Диаз, която този път е избрала варианта "фригидна амбициозна кучка с ледено сърце, олицетворяваща безмилостната ефективност на съвремеността". Крайният резултат е тъчдаун за филма.
ПОЧТИ ИДЕАЛНО
Почти идеално друг път. След чудесните подгряващи клипове на Мадона и подгряващата роля на Рупърт Евърет в Сватбата на най-добрия ми приятел средностатистическият зрител весело ще награби най-добрата си приятелка и ще се понесе към киносалоните за порция смях, но наместо туй ще се натресе на една доволно дълга и тъпа драма. Мадона е най-лошата актриса на годината, особено когато има реплики; Евърет нещо се е позакръглил и прилича повече на Драгомир Драганов от Чай, нежели на гей-версия на Джеймс Бонд; колкото до наистина остроумните моменти от трейлъра, това на практика са всички остроумни моменти. Съжалявам, и на мен ми се гледаше.
ГОЛЕМИЯТ БОЙ
В зората на видеото, когато мъжете бяха истински мъже и овцете бяха нервни, един филм завинаги промени начина, по който се псуваме. Една история за черни (Уесли Снайпс), бели (Уди Харелсън) и зелени (пачки), Белите не могат да скачат на Рон Шелтън беше филм-високоговорител на първото поколение, което се интересуваше повече от новия модел Найки, отколкото от... ами, от каквото и да било друго. За съжаление още тогава в него имаше нещо сбъркано: любовната история, която дразнещо се намесваше в съвършените баскетболни дневници. Годинките не са простили на Шелтън и Големият бой с въодушевление подхваща именно темата за мъжете и жените, вместо да остави Антонио Бандерас и Уди Харелсън (потенциално най-смешната двойка на годината) да се блъскат на ринга и да пускат лафчета извън него. Лафчета впрочем има, но недостатъчно. Екшън също, но концентриран в едни-единствени блестящи 20 минути точно преди тъпия финал. Всичко останало е безкраен, дразнещ и скучен актьорски етюд на абсолютната патица Долита Давидович. Искрено се надявам Шелтън да я опъва по всички възможни начини, защото нищо друго не оправдава включването й в този филм. Епизодичните роли на Том Сайзмор (Джо Домино, верижно пафкащ боксов мениджър със селски анцуг) и Луси Лиу (Лиа, верижно чукаща китайка, която в кулминационния момент на филма дефилира под ръка с Род Стюърт as himself и му отмъква портфейла) са просто недостатъчни да спасят цялата история.
ЕДНО ЛУДО ЧЕНГЕ
Сандра Бълок е продуцент на този крайно съмнителен филмов продукт, който неуверено балансира по ръба между класическото гангстерско инди и ексцентричната любовна история (Лиъм Нийсън се залюбва с лекарката, която му прави клизми), за да цопне най-накрая в територията на пълната лайняна боза. Големият тъп ирландец демонстрира забележителни усилия да измъкне филма от блатото на абсолютната посредственост, но дори майстор-джедай не би се справил. Оливър Плат е пич, ако и да не показва нищо ново, но Сандра Бълок този път просто прекалява. Поредното доказателство, че зад идиотските заглавия обикновено се крият идиотски филми.
ФЛАМЕНКО
Ултрасите на Карлос Саура вече изгледаха този филм по няколко пъти на първия ред, като тракаха с кастанети и въодушевено викаха "Оле!", така че няма какво да им се обяснява как вътре има Пако де Лусия, Хоаким Кортес, яко китари и фламенко нон-стоп на мах. Ако не ходиш по латино-партита всеки четвъртък и фантата за теб е просто нещо като по-модерна лимонада, направо забрави за този филм. Забележителен пример за тясно целева аудитория от мургави сноби с тънки мустачки, за които една песен не е песен, ако в нея не се чуе думата "корасон".
МОМИЧЕТА ОТ КЛАСА
Не че момичетата са лоши (като изключим Катрин Зита-Джоунс, от която малко ми писна), но не е в това работата. Друго си е High Fidelity. От истинското заглавие може и да ти хрумне да погледнеш кой е режисьорът и да видиш, че става въпрос за Стивън Фриърс и че Момичета от класа току-виж се оказал новите Опасни връзки. В края на краищата се оказва, че е по-скоро новите Емпайър рекърдс, но и това хич не е малко. Джон Кюсак е заразително симпатичен, във филма има поне десетина култови дреболии а-ла Хапки от реалността и една чудно смешна роличка на Тим Робинс, който си е посивил косата на кичури, носи малки кръгли очилца и яде с клечки.
ЕРИН БРОКОВИЧ
Резонно описван като "Вътрешен човек с къса пола и цици", Ерин Брокович като нищо ще направи за кариерата на Джулия Робъртс това, което Криминале направи за Джон Траволта, а Завръщането на чудовището от ямата с катран - за актьора, който там играе чудовището от ямата с катран. Стивън Содърбърг (Секс, лъжи и видео) е избарал силен, горещ и много човешки филм, в който всяка реплика и кадър са точно на мястото си - подобно на парчетата на Шерил Кроу, с които е обилно гарниран. Ако имаш естествена непоносимост към Хубавата жена, този филм може би ще я излекува. Наистина, толкова е добър.
БУЛКАТА БЕГЛЕЦ
Всичко обаче си има граници. Джулия Робъртс (а по-вероятно - българските й разпространители) няма право да очаква, че ще преглътнем два филма с нея за две седмици и ще си траем. Хубава жена 2 представя най-дразнещата двойка в историята на киното десет години по-късно с абсолютно същия ефект - желание да се разкрещиш от досада. Ричард Гиър, който все така малоумно присвива свинските си очички, този път е култов столичен журналист. Джулия Робъртс е принцесата на малкия американски град, която преобръща живота му. На финала, след многобройни брачни перипетии, двамата щастливо яздят коне. Джоан Колинс, която в последно време играе във всички филми, осигурява допълнителна доза неприятни гледки.
ЗВЕЗДЕН ГЛАС
Подозрително английска продукция, която представлява филмова версия на умерено успешната пиеса с подобно заглавие. Джейн Торъкс, която от няколко години го вдига на любителите на стари мюзикъли в Уест Енд с перфектните си имитации на Джуди Гарлънд и Мерилин Монро, играе главната роля и във филма. В останалите са доста актуалният в момента Майкъл Кейн (застаряващ провинциален плейбой, който се опитва да се прави на мениджър), очарователната стара чанта Бленда Блетин и Юън Макгрегър, който малко не знае какво точно прави в Звезден глас. В цялата история има някакво особено позагнило изящество, но получаваш първо предупреждение за крайно специфична творба.
прочетох последните три и се пребих от стола (от смях). Дано никой не ме е видял.
ОтговорИзтриванеПродължавам да чета, този път прав :р
Прав си. :)
ИзтриванеРадвам се да допринеса. Благодаря на Силвър за интересните и вдъхновяващи идеи и мисли, които споделя на блога си. Keep it up!
ОтговорИзтриване