10 януари 2012 г.

9 Теслите на HBO - част III: Deadwood / Rome / Carnivale

В последната част от серията за несправедливостите по HBO ще обърна поглед назад към времето на "прехода" в тази телевизия - когато флагманите The Sopranos и Six Feet Under приближаваха своя завършек и трябваше да отстъпят място на ефективни заместители. Кофти късмет обаче... Тогавашния човек в удобното CEO кожено кресло - Крис Олбрехт - трябваше да пребие онази мацка на паркинга във Вегас няколко години по-рано, и съответно да му изритат задника, преди да направи следната поразия: да спре три от най-добрите ТВ-продукции, правени някога - Deadwood, Rome и Carnivale. (Ако има някаква форма на справедливост, в момента Олбрехт е шеф на Starz - телевизия, известна като ултимативното "HBO за бедни и тъпи", с пословично безобразната си оригинална драматична програма в лицето на разни пълни глупости като Spartacus и Camelot.) Както и да е - да си спомним с добро за това, което въпреки всичко получихме (а то никак не бе малко). И да се надяваме, че трите епитафии отдолу са наистина последната част от серията.


 DEADWOOD
(2004-2006)

Какво представляваше? 1) Най-добре написаният диалог евър (в телевизията със сигурност, а в киното - малко филми могат да му се опрат) - мърляви, миризливи селяни от Дивия Запад говорят като излезли от английски театър, но през ред казват cocksucker и motherfucker; 2) Ал Суеринджън бих го сложил на първо място в класацията за най-жесток ТВ герой, ако не беше Тони Сопрано (във всеки случай и двамата са написани и изиграни по-близо до съвършенството, отколкото един от друг); 3) На повърхността е прашен уестърн, но тук всеки куршум е като всяка дума - няма празно. Под повърхността е страхотен поглед върху изграждането на цивилизация от нищото (всъщност, Дейвид Милч, създателят на шоуто, е искал първоначално да ситуира действието в древен Рим, което показва колко нелепо е Deadwood да се разглежда просто като уестърн). Както The Wire, изискваше отдаденост от страна на зрителя, но пък връщаше многократно в замяна.

Какво се случи? През 2006 HBO не подновиха договорите на актьорския състав, което постави под сериозен въпрос бъдещето на сериала. После постепенно дойдоха слухове за кратък сезон от 6 епизода (отказан от Милч) и/или серия от два пълнометражни филма, които да функционират като четвърти сезон. Всичко това, разбира се, беше прах в очите. Причините за спирането? Едната версия е бюджетен преразход в последния сезон. Другата версия е отлив на публиката, която просто не е в състояние да следи подобен сериал, без да се върже на фльонга. Последната версия, която съм склонен да приема в някаква степен е, че Милч е луд и е зарязал Deadwood (под предлог, че не иска да прави компромиси с бюджета на епизод) заради Joe from Cincinnati - шоу-еднодневка, също по HBO, което е пълен провал според всички гледали го. Каква е истината - никой не знае.

Какво трябваше да се случи? Третият сезон приключи буквално в нищото, а трябваше да видим някакво подобие на завършеност в съдбите на тези ужасни хора. Под каквато и да било форма. За съжаление, почти нищо не се знае за плановете нататък, но почти със сигурност щеше да се случи големият пожар от 1879. Колкото до бъдещето на самия Милч - трудно ми е да кажа какво можем да очакваме от новото му творение - Luck, само след един епизод, въпреки колосалните имена на останалите замесени (Дъстин Хофман, Ник Нолти, Майкъл Ман). От пилота нещата започват да понасмърдяват на конски фъшкии.

ROME
(2005-2007)

Какво представляваше? Американски пари + британски актьори + италиански консултанти - какво повече да иска човек... Най-скъпият сериал в историята (вече не е де, на Boardwalk Empire само пилотът струва колкото половината Рим) и му личеше. Повечето хора му се радваха, защото го разглеждаха като някаква ТВ версия на Гладиатор, но това беше много повече Бъч Касиди и Сънданс Кид - бъди-муви, в което химията между героите е на порядъци по-важна от някакви си там баталии. Отваряйки дума за бруталност - това е най-очевидният пример от репертоара на HBO за нещо твърде характерно за почти всичките им драматични сериали: зрителят буквално усеща физически идеята за нищожността на човешкия живот.

Какво се случи? Очевидното: свръх-раздутият бюджет, който след втория сезон е наплашил ко-продуцентите от BBC и те не са склонили да подновят договорите. До скоро се носеха слухове за филм, че даже бяха кастнали вече Стивънсън и МакКид в главните роли (о, ужас!), обаче, слава богу, Бруно Хелър - създателят на сериала, наскоро обяви как това няма как да го бъде.

Какво трябваше да се случи? Хелър е разбрал, че няма да има трети сезон докато е пишел втория, който е трябвало да свърши със смъртта на Брут. Правете си сметката: всичко, което видяхме във втория е било планирано да заеме цели 3 сезона, а петият е трябвало да се занимае с истериите в Юдея около раждането на Христос. Правилно, това можеше да бъде грандиозен псевдоисторически епос, дето да троши глави. Сега останахме с нещо, което препуска като невидяло в последните си часове, препъвайки се сериозно от време на време. И това нещо все пак се осмели да покаже на финала цял епизод с надрусани, обезобразени, подивели и квичащи Антоний и Клеопатра. Жесток драматичен финал (като този за всички останали герои), само дето дойде не когато трябва.

CARNIVALE
(2003-2005)

Какво представляваше? Пътуващ цирк по време на прашна pre-WW2 Америка и битка между Доброто и Злото в библейски пропорции - никога митология не е била разгръщана в подобни мащаби на ТВ-екран. Автентичен до полуда, с умопомрачаващо внимание към най-дребните детайли, с десетки герои, вариращи от просто откачени до просто безумни, Carnivale беше събрал толкова много от онова ужасно време в себе си, че се пръскаше по шевовете от атмосфера. Единственият изход, който оставаше на зрителя след болезнения финал, сложил точката точно на 1/3 от планираната история, беше да вдигне ръце към небесата и да изкрещи "Защооо..."

Какво се случи? Carnivale и до ден днешен е най-кинематографичното нещо, появявало се по ТВ - еталон за камера, монтаж, сет дизайн, звук... което е следствие от 4-5 милионен бюджет на епизод (за сравнение Изгубени беше с 2). След издишащите рейтинги, Олбрехт е предложил на създателя Даниел Кнауф да продължи историята си, само ако се съгласи на двойно по-малък бюджет, но онзи бил непреклонен. За щастие. В резултат, Carnivale свършва не с кръпка, а по план - епично масово клане на хора под купола на цирка, с Бен в несвяст в каруцата точно на мястото на Началството, и Джъстин в ръцете на Софи под умиращата царевица. Всичко това, под звуците на най-доброто, което някога е излизало изпод пръстите на Джеф Бийл - наистина сърцето да те заболи.

Какво трябваше да се случи? Сериалът е бил планиран като 3 "книги", всяка по 2 сезона и е трябвало да свърши с целувката на фона на ядрена гъба в Невада. Трети и четвърти сезон щели да започнат 5 години по-късно след събитията във втори - през 1939 г., с нов живот за всеки герой от разпадналия се цирк. После, финалните два сезона е трябвало да покрият годините след 1944. За съжаление, този епос никога няма да се случи, защото Кнауф не притежава правата нито над историята, нито над героите. Във всеки случай, независимо от преждевременното спиране, Carnivale е от онези редки пресметнати продукции, които са били наясно с всяка своя стъпка, не само по време на краткото си съществуване, но и в перспектива. Ех, жалко, жалко, жалко...

9 коментара:

  1. Има още един един чвор. Спряха (доколкото знам) и In Treatment. Вярно, не съм гледал трети сезон, който може да е пълен ужас, като го изгледам ще видя, но първите два определено бяха най-добрата 20-минутна продукция на HBO.

    Иначе, макар и орязани, дедууд и рим са двете най-много гледани от мен сериали на тази телевизия. Да не говорим, че по едно време изучавах всяка една реплика в дедууд. И, Иън Макшейн пее страшно добре. Най-добрият завършек на епизод, който не е такъв, дето слага край на сериал, според мен. Като беше на бара и пееше - велика сцена.

    ОтговорИзтриване
  2. In Treatment наистина е феноменален, но трябваше да спрат след втория сезон. Трети беше ръшнат, с безинтересни пациенти и, за капак - как можеш да приключиш втория с фундаменталния коментар на безсилието на цяла професия, и после на мястото на Джина да сложиш Адел с глупавите залитания на Пол към нея...

    ОтговорИзтриване
  3. Бе, Адел беше пак най-интересното нещо в трети сезон (на фона на наистина много скучни и безинтересни пациенти) - и диалогът почти нямаше грешка с нея (освен на 2 конкретни места, които няма да спомена, за да не спойля). От интерес бях пробвал няколко епизода на BeTipul и се оказа, че 99 % от диалога е пренесен в In Treatment (но пък имахме по-добри актьори тук и реших, че няма нужда да си губя времето с целия BeTipul). Трети сезон е правен изцяло самостоятелно от HBO май и затова така надолу тръгнаха нещата, но поне краят мен ме задоволи.

    Колкото до Rome и Carnivale (Deadwood мисля да го гледам това лято най-сетне по лични причини), много добре си резюмирал най-важните им характеристики (особено краткия параграф за Карнавала, който яко ме надъхва да го гледам за 3ти път с някой в близкото бъдеще).

    Смяташ ли да напишеш нещо за SFU или The Sopranos? Много ще съм ти благодарен, ако публикуваш нещо епично (и по отношение на обем, и по съдържание) за първия, защото определено го заслужава. В едноабзацните ревюта в imdb и в сайтове на критици само се говорят общи приказки and they don't do it justice at all.

    ОтговорИзтриване
  4. Определено трябва да погледнеш Boss, за да ти се попромени мнението за Starz. Да, не е от ранга на гореизброените титани(но то освен Breaking Bad нищо друго в момента дори не се доближава до нещо излязло от HBO), но определено е стъпка в правилната посока за кабеларката.

    ОтговорИзтриване
  5. @kalendarut_ska4a
    Едва ли скоро тук ще се появи нещо за SFU и The Sopranos - гледал съм ги твърде отдавна, за да мога да напиша нещо представляващо интерес и различно от общи приказки.
    И аз съм гледал откъси от BeTipul, ама след Гейбриъл Бърн и Даян Уийст... айде не, мерси.

    @Fori
    Да, Boss беше едно от нещата, за които тактично премълчах. :) Трябва да го видя. Както и BB.

    ОтговорИзтриване
  6. Ходих на терапия, за да преживея спирането на "Карнавал" и уж се бях стабилизирал, но сега Silver развали всичко.

    ОтговорИзтриване
  7. Тази ти част от "теслите" е най-болезнената, два от горните сериали са едни от най-добрите изобщо. А Deadwood от много време се каня да го гледам :)

    ОтговорИзтриване
  8. Дали има къде да се намери нещо от по-нататъшния сценарии на Карнавал? Текат ми лигите.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сценарии за нататък не са писани. Кнауф само сподели идеи.
      Иначе в уикипедия има огромни статии за митологията на Карнавал.

      Изтриване

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.