19 юни 2011 г.

4 Trailer week / An Epic of Epic Epicness

Сигурно от предните шест поста трябва да е станало, че средният работещ трейлър е 50% добър подбор на музиката и 50% добър монтаж. Ударението днес ще падне главно върху първото. По принцип трейлъровата музика е един от най-смотаните и елементарни жанрове, ако човек погледне на нея като на самостоятелен продукт. Тя се прави набързо, на компютър, с готови библиотеки и вече сигурно има софтуер, който с два клика на мишката успява да изгенерира случаен набор от епични звуци, който може да се плесне за трейлър. Има няколко основни групировки, които бълват тонове трейлърова музика - X-Ray Dog (последно като проверявах имаха над 40 диска пълни с епичен трейлъров булшит), Immediate Music, Two Steps From Hell, Brand X, Groove Addicts, бившите Media Ventures на Цимер (сегашни Remote Control) и т.н. Ако има начин човек да разбере колко чалгарски е подходът в правенето на production music, достатъчно е да си свали един албум и да се застави да го изслуша от началото докрай. Предполагаемата реакция: на третото парче започва нервниченето, на петото откровеното раздразнение, а след десетото човек почва да се чуди не слуша ли абсолютно същата глупост вече половин час.

В комбинация с подходящите кадри и пресметнатия монтаж обаче, този тъповат музикален жанр може да прави чудеса, до степен човек да почне да се чувства неудобно, че нещо толкова повърхностно и елементарно всъщност му въздейства. По-долу следват десет епични трейлъра, които съдържат иконични в една или друга светлина "трейлърови" музики.


10 The Avengers / The Mummy / Vertical Limit
Един от десетината трейлъра, в които звучи O, Verona на Крейг Армстронг от "Ромео + Жулиета". Друг, нелошо монтиран пример със същото парче - "Мумията":
И един на "Вертикална граница" с интерпретация по темата от страна на Pfeifer Broz. Music:

9 Minority Report
Финалният трейлър със сигурност е най-добрият пример, в който са включени две от най-изтърканите от употреба парчета от музика: Redrum (v. 2.0) на Immediate Music и Bishop's Countdown от Aliens на Джеймс Хорнър, което е присъствало в поне 20 трейлъра до момента. Никога обаче тази музика не е случвала на монтаж, толкова прецизен, колкото всичко, което се случва след 1:35.

8 The Mask of Zorro
Класическият the trailer voice в действие, но за финал звучи Ханс Цимер от Drop Zone в убийствен синхрон с кадрите. Един от трейлърите на 90-те.

7 The Matrix Reloaded
Роб Доуган от официалния трейлър работеше повече от добре, но този японски тийзър съдържа може би най-незаслужено пренебрегваното парче трейлърова музика в трейлъровата история: Ebla на E.S. Posthumous. Учудващо е, че това е единствената му употреба в рекламна кампания, при все, че е най-доброто, на което жанрът ню-ейдж е способен - грандиозен оркестрално-хорален епос, който издържа без проблем дори на самостоятелно слушане.

6 Planet of the Apes
Това е един от първите (ако не и първият) трейлър, който съдържаше музика на E.S. Posthumous (Pompei). Следващият, който яхна същата вълна беше тийзърът на Minority Report, но далеч по-беззъбо.

5 Hulk
X-Ray Dog с Apocalypse - символ на рекламната кампания на по-добрия Хълк. Mного вдъхновено парче от периода на разцвета на този тип булшит.

4 The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Звучи Gothic Power на X-Ray Dog, което парче доста солидно пречи на човек да осъзнае, че Властелинът не е от най-добрите примери за чудесно остарял сериал. 

3 The Matrix Revolutions
Това е сравнително непопулярен трейлър, който бе закачен след финалните надписи на Reloaded. Той не съдържа трейлърова музика. Той съдържа първокласно парче на първокласен композитор на истинска филмова музика, което скрива топката на цялата налична синтетична епика, бълвана от всички production music компании от края на 90-те досега. Джеймс Нютън Хауърд с Tarawa от "Кедри в снега", което е престъпно използвано в самия филм, но тук вече е случило на епични кадри.

2 Inception
Това BRRRUMMM се превърна очаквано в такъв хит, че всеки втори трейлър днес го използва под една или друга форма. Mind Heist е писано специално за рекламната кампания на филма от поредния копи-пейстър на стила на Ханс Цимер, който дори се казва Зак Хемси. Страхотен трейлър, довел до тонове непоносима деривативност след себе си.

1 The Lord of the Rings: The Two Towers
Ако има обаче шампион в категорията "Култово парче от рекламна кампания", това е Requiem for a Tower писано специално за трейлъра на "Двете кули", без знанието и съгласието на Клинт Мансел (на чието Lux Æterna от Requiem for a Dream е базирано). Почти цяло десетилетие след това ни се налагаше да го слушаме като фон на Сървайвър, или Биг Брадър, или като тема на спортни предавания, да не говорим за десетките подобия, които цъфтяха в гейм и филмови трейлъри (нагледен пример, който показва колко елементарно се правят тези неща - I Am Legend). Ако трябва да изброим трите най-вредни трейлъра на всички времена, това ще са TTT, Inception и Sin City - все такива, които биха намерили място в Топ 10 утре, ако вече не бяха споменати с добро преди това.

Сигурно се забелязва, че с едно изключение, всички изброени трейлъри са отпреди около 10 години, което води до резонния въпрос - до каква степен носталгията играе роля. Отговорът е прост:
Следователно е редно, след като става дума за епични епоси, да обърнем кратък поглед и към най-добрите представителите на този под-жанр от последните години. Разликата, мисля, не се нуждае от коментар:

Star Trek

The Last Airbender

Transformers 3

TRON: Legacy

Harry Potter and the Deathly Hallows, Part II

Утре: последна част на Топ 50, с местата от 10 до 1.

4 коментара:

  1. Забавно е, че музиката от трейлъра на Inception всъщност е по-добра от музиката от саундтрака на филма. Чудя се дали Нолан не е трябвало да вземе Хемзи вместо Цимър.

    ОтговорИзтриване
  2. Честно казано "новите" трейлъри не са никак лоши като музика. Особено Трон. Самите филми обаче поиздишат.

    ОтговорИзтриване
  3. Наистина добра класация! Поздравления за попаденията!
    Клинт някой ден ще получи отделна цялостна награда за творчество само за Lux Æterna (и то напълно заслужено), а пък парчето за Стар Трек е било откупено от филмовите босове на мига. И съвсем случайно ако ви се струва само нотка познато - нашата напълно родна мистерия на българските народни песни е лично замесена в попадението на Two Steps From Hell.
    А за E.S.Posthumus дори да не започвам - първият им сборен албум няма слабо място.

    ОтговорИзтриване

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.